Welke maat bout past bij welke sleutel?

Ik zoek een bout waar een sleutel maat 20 op past, maar ik zag in winkel allemaal dingen staan met M5, M6 etc. Is er een manier om uit te vinden welke maat M[x] ik nodig heb. En hoe weet ik welke M[x] bij een bepaalde sleutelmaat hoort?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het meest gebruikelijk in Europa is dat de lengte van een zijde van de zeskant gelijk is aan de nominale diameter van de bout.
(Dit maakt dat de sleutelwijdte wortel3 maal de boutdiameter is. En dan afgerond naar de dichtsbijzijnde hele mm.)
Dus een M8 heeft een sleutelwijdte van 14 mm, M10 heeft 17 mm, M6 is 10 mm.
Maar er zijn uitzonderingen.

M5-8
M6-10
M7, niet genoemd
M8-13
M10-16, alternatief 17
M12-18, alternatief 19
M16-24
M20-30

Bij de grotere maten vind je inderdaad bijna uitsluitend even boutmaten, M3 en M5 zijn weliswaar oneven, maar toch heel gangbaar.
Dat M7 niet gangbaar is komt volgens mij doordat M6 en M8 al dicht genoeg bij elkaar liggen.