Is schade aan binnendeuren van een huurwoning te verzekeren?

Mijn kind heeft last van agressieve buien en als gevolg daarvan moeten 4 binnendeuren in onze huurwoning vervangen worden. Omdat er een medische reden aan ten grondslag ligt heb ik deze schade aan de inboedelverzekering en aan de aansprakelijkheidsverzekering opgegeven (beiden dezelfde maatschappij).

Nu blijkt alle schade aan de woning zelf uitgesloten van de verzekering, omdat het een huurwoning betreft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Wat een vervellende situatie.

Ik denk dat de oplossing is dat de schade hersteld wordt door de verhuurder. De verhuurder draait dus in eerste instantie op voor de kosten voor de vervanging van de binnendeuren. Echter zal de verhuurder u als huurder aansprakelijk stellen voor de schade.

Deze nota dient u in bij uw WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering). Het lijkt mij erg sterk dat zij een clausule hebben waarin staat aangegeven dat schade aan derden niet wordt vergoed. Mocht dit problemen geven vind ik het leuk om je te helpen en bijvoorbeeld de polisvoorwaarden door te spitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Om het verhaal nu iets lastiger te maken:
Wij gaan op korte termijn verhuizen en de huur is reeds opgezegd. Tijdens de vooropname heeft de corporatie als inschatting voor vervanging van de deuren een bedrag van 750 euro ingevuld. Als ik ze zelf vervang ben ik uiteraard veel goedkoper uit :) In eerste instantie heb ik aangegeven de schade te willen verhalen op de inboedelverzekering. De verzekering heeft in reactie daarop het volgende aangegeven: ---
U heeft bij ons een inboedelverzekering, waarbij uitsluitend de roerende zaken zijn verzekerd en
eventueel zelf aangebrachte verbeteringen van het gehuurde woonhuis (huurdersbelang).
Deuren vallen niet onder de definitie inboedel en zijn niet uw eigendom. Vanuit de
inboedelverzekering kan ik derhalve geen vergoeding verstrekken.
--- Vervolgens heb ik gevraagd of de schade is te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering. De verzekering beroept zich op de volgende punten uit de polisvoorwaarden: ---
2. Opzicht
Uitgesloten is de aansprakelijkheid voor schade:
a. aan zaken die een verzekerde of iemand namens hem onder zich heeft uit hoofde
van een huur-, huurkoop-, lease-, pacht- of pandovereenkomst of vruchtgebruik
(waaronder het recht van gebruik en bewoning);
--- en op: ---
1. Opzet, seksuele gedragingen en groepsaansprakelijkheid
Uitgesloten is de aansprakelijkheid voor gedragingen jegens personen:
a. van een verzekerde voor schade veroorzaakt door en/of voortvloeiende uit zijn
opzettelijk en tegen een persoon of zaak gericht wederrechtelijk handelen of
nalaten;
--- Bij het tweede punt kan ik me wel iets voorstellen. Dat is voer voor discussie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een kleine tip: via Marktplaats zijn standaard deuren vaak gratis af te halen. Wel even opletten of de maat klopt, en of de deur links- of rechtsdraaiend is. Het kan je veel kosten schelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie tip tacuma!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad een goede tip! Alleen jammer dat de deuren die ik nodig heb er op dit moment niet worden aangeboden... Het mogen van de corporatie alleen vlakke, stompe deuren zijn.