Moeten we de badkamertegels verwijderen of kan er over de bestaande lagen(!) heen getegeld worden? (zie uitleg)

Wij zijn de badkamer (eerste verdieping) aan het vernieuwen maar bij de eerste sloopwerkzaamheden kwamen we er achter dat er al 2 lagen tegels op de muren zitten. De vorige bewoner heeft 1 cm dikke natuurstenen tegels op de originele tegels (in betonlaag) geplakt.

Ik denk dat het beter is om zo veel mogelijk tegels te verwijderen i.v.m. het gewicht van de hele badkamer.
De tegels die wij willen plaatsen wegen in totaal zeker 700 kilo. Na een kleine rekensom kom ik op een totaalgewicht van ±2200 kilo (oude + nwe tegels, douchewand, bad(water), toilet, spoelmeubel etc.) in de badkamer als die klaar is.
Ik vind het nogal een zwaar geheel voor een woning uit 1920 met houten plafonds en zonder draagmuur beneden onder de badkamer.
Of is dit geen probleem en kan een constructie dat gewicht makkelijk dragen? De meningen zijn hier namelijk over verdeeld...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

De laag natuursteen zou ik er sowieso afhalen, geen reden om het niet te doen, behalve dan dat het wat werk is.

Dan kan je ook beter beoordelen hoe de onderste laag er aan toe is.
Het kan namelijk best dat de 2 lagen tegels goed aan elkaar vast zitten, Dat kan je met kloppen op de tegels goed horen, maar wat je nauwelijks kan horen is of de onderste laag goed vast zit.

Die onderste laag zou ik laten zitten als ie goed vast zit. Bij oude huizen komt soms de halve muur mee. Dat is op zich niet erg, maar cementgebonden raapspecie is best duur en dat kan best aan gaan tikken.

Dat stukje over "geen draagmuur" zou ik goed uitzoeken, op zich veranderd er weinig qua gewicht als je de natuursteenlaag eruit haalt, maar toch.
Originele bouwtekeningen zijn in te zien bij het gemeentearchief, als je veel geluk hebt zijn grote verbouwingen dat ook. Met dat als basis kan je kijken wat er veranderd is en of alles veilig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft het zelf reeds aan. Ik zou alle tegels verwijderen. Straks zou je er opnieuw over gaan tegelen en beginnen de onderste lagen tegels te lossen. Moet je helemaal opnieuw beginnen. Zo kan je er trouwens ook voor zorgen dat je de badkamermuur waterdicht maakt om problemen van een natte muur te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles er af hakken is echt het allerbeste , zeker in een oud huis . de muren zijn oud en het is (denk ik ) geen beton , door op de oude muur een nieuwe stuc laag te (laten) zetten maar je de muur weer één geheel plus het komt er veel strakker uit te zien als je gaat tegelen , want waarschijnlijk zal je mooie grote tegels gebruiken , is nu erg trendy , suc6 met de badkamer en ff w88 met douchen tot hij klaar is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen stuclaag (op kalkbasis) in de badkamer, maar een raaplaag. (op cementbasis)
Dit is verband met vocht.
Geen draagmuren onder je badkamermuren En je hebt een houten vloer Dan mag je nog blij zijn dat het geheel niet eerder naar beneden is gekomen.Ik zou alle muren slopen en er een vloer onder maken van lewis zwaluwstaartplaten .deze platen op een balklaag zijn zelfdragend.Nieuwe muren laten zetten van gibo blokken groen waterbestendig 7 cm dik.Of wanden zetten van gipsplaten in de badkamer waterbestendig buiten gewoon.
Kun je gelijk je waterleidingen op de juiste plaats
zetten in de wanden ,de afvoeren van water idem.elektra.
riool.Bij lekkage van de bad kamer duurt het ongeveer 3 jaar voor je houtenvloer cq balklaag is weg gerot.vraag? hoe groot is de badkamer?Dit is een ingrijpende verbouwing maar wel ,waar je daarna nog jaren plezier van hebt.Waarschijnlijk hebben andere bewoners voor u de muren beneden verwijdert om meer ruimte te creeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natte groepen worden in de bouw altijd boven elkaar gebouwd.dus waarschijnlijk ligt uw keuken er onder of een wc. Of is er van een kleine slaapkamer een badkamer gemaakt toen der tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu zou het zelfs kunnen dat er 1 muur op een balk staat
Want de afstand tussen de balklagen ligt normaal op 60 cm hart op hart .Dan wordt het de vraag hoe zwaar zijn de balken die ze hebben gebruikt en met de zwaarte wordt bedoelt de grote dus dan spreken we over duimen 3"x7"
of zwaarder zijn ze lichter dan worden ze vaak dichter op elkaar gelegd 50 hart op hart.liggen ze verder uit elkaar dan was het gewoon een zolder die niet bewoont werdt.Maar in de loop van jaren toch kamers zijn gebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TGB N1055 (als je deze nummers even op google in tikt)
wordt je een stuk wijzer wat de druk op je vloer mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De druk op je vloer mag max 200 kg per meter int vierkant zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaluwstaartplaten lossen het eventuele probleem van het niet hebben van een draagmuur niet op. In oude huizen zijn natte groepen niet perse boven elkaar geplaatst. Simpel weg omdat tijdens de bouw van het huis er waarschijnlijk geen badkamer voorzien was.