Hoe lang leeft een vlieg?

Er vliegt hier al dagenlang een vlieg rond die me mateloos irriteert. Overdag zie ik hem niet maar hij vertoont zich als ik om 'n uur of 5 de tv aanzet. Ik slaag er maar niet in hem dood te meppen. Maar hoe lang zal hij van zichzelf leven?

14 jaar geleden
in: Wonen
13.7K

Het beste antwoord

Een vlieg leeft ongeveer 50 á 60 dagen.
Dus je hebt nog even om ervan te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een huisvlieg leeft ongeveer 3 weken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Er is dus nog hoop op een kortere pestperiode dan @Vics schrijft.
In irritante vlieg in huis leeft te lang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mannetjesvliegen sterven snel na de paring, de wijfjes leven 2 tot 3 maanden, dit geldt bij de huisvlieg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vlieg leeft zolang het hem toestaat te leven.
Maar een vlieg kan wel 3 maanden oud worden en hoopt het voorjaar nog te zullen meemaken.
Normaal zijn vliegen juist erg rustig in de winter en niet al te vlot. Dan lukt het vaak wel om ze te pakken te krijgen.
Vliegen in de winter zoeken een warm plekje om te overwinteren. Ze zullen zich nu niet voortplanten, niet eten en dus ook niet poepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intersessant, was ik altijd al naar benieuwd. Bedankt.
Dat ligt er aan of het een slimme of domme vlieg is, zie onderstaand stukje uit "raar maar waar"

Domme vliegen leven langer dan hun meer intelligente soortgenoten. Dat komt omdat ze hun hersenen niet zo moeten inspannen. Tot die conclusie kwamen wetenschappers van de universiteit van Lausanne nadat ze intelligente vliegen hadden gekweekt. De dommere vliegen leefden 80 tot 85 dagen, terwijl de slimmeriken slechts 50 tot 60 dagen rond zoemden. Wetenschappers Tadeusz Kawecki en Joep Burger deelden hun proefvliegen in twee groepen op: de ene groep bleef in natuurlijke toestand, de andere groep werd geconditioneerd om een bepaalde geur met een bepaald soort voedsel te associëren. Ook schokken in het laboratorium werden met een bepaalde geur geassocieerd. De onderzoekers hadden 30 tot 40 generaties vliegen nodig om intelligentere vliegen te kweken. De wetenschappers verklaarden het onderscheid in levensduur tussen beide groepen op basis van het energieverbruik in de hersenen. Hiervoor zou zoveel energie nodig zijn dat vliegen er sneller door verouderen. Het energieverbruik in de hersenen van levende wezens bedraagt 20 tot 25% van hun totale energieverbruik. Dieren die een minder veeleisend brein hebben, verouderen minder snel en leven langer, aldus de wetenschappers.

Kortom, in beide gevallen te lang om te laten vliegen denk ik.
Weet je overigens wel zeker dat het elke keer de zelfde vlieg is?
Als ie echt slim is, zoekt ie een vriendje of vriendinnetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het hier om meerdere vliegen gaat. Maar omdat ik er telkens maar één zie denk ik dat dat niet het geval is; anders zouden er wel eens twee tegelijk op die televisie afkomen. Kennelijk is deze van de intelligente soort want hij weet telkens mijn mep met een krant te ontwijken. Heb ik even mazzel! Dan leeft hij dus zo'kleine maand korter dan zijn domme broer.