hoe maak ik mijn roestvrij stalen pan weer schoon, zonder gebruik van (zwaar) chemische middelen?

Ik heb het middelgrote pannetje uit deze serie: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90207402/
Dit pannetje heeft een lelijke verkleuring precies op de rand van waar het water heeft gekookt. Na het koken van sperziebonen kreeg ik deze aanslag. Ook lijkt de aanslag boven deze lijn op een spetter patroon.

Iemand enig idee hoe de pan zo vies kan zijn geworden?

En hoe krijg ik dit pannetje weer schoon?

En wat kan ik hier aan doen zonder het gebruik van zwaar chemische middelen als ammoniak (ik lees op internet iemand die dit aanraad), want daar ben ik wel beetje huiverig voor. Het kan toch sporen achterlaten.

Ik hoor het graag! groetjes!

9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Als het gewoon water is dat je in het pannetje hebt gekookt is het waarschijnlijk kalkaanslag. Dit is makkelijk te verhelpen door er water met een flinke scheut azijn in aan de kook in te brengen en dit vervolgens even te laten trekken. Nadien gewoon uitspoelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ dat zou ik ook als eerste proberen,
werkt op meer dan alleen kalk.
Gewoon met een schuursponsje? Ik heb dat ook regelmatig in mijn pannen, maar als ik het afwas gaat het gewoon weg. Probeer eerst gewoon met water en de ruwe kant van zo'n goedkoop sponsje. Anders met een klein beetje verdund afwasmiddel. Desnoods met schuurmiddel (wat vroeger Jif heette). Met teveel sop gaat het niet beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
beter dan zo'n echt roestvrijstalen sponsje nemen (niet zo'n geval met zeep er in
Ivana
9 jaar geleden
CIF (vroeger Jif)