Hoe kun je een emmer leeg gieten zonder te morsen?

Telkens als ik een emmer leeg giet in de wc of gootsteen, dan stroomt het water eveneens over de rand langs de buitenkant van de emmer op de grond. Ik heb al van die soort driehoekige emmers gekocht, maar die werken niet veel beter.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
ronron1212
9 jaar geleden
rustiger eeg laten lopen en niet meteen alles in een keer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/#q=emmer+met+schenktuit

Het beste antwoord

Aan plastic emmers zit een “omgekrulde” bovenrand.
Die is technisch noodzakelijk om een stevige rand te krijgen die niet in gemakkelijk in kan scheuren. En die werkt óók nog eens min of meer als een schenktuit zoals aan een waterkan die voorkomt dat druppels al tijdens het schenken ergens anders vallen dan met de grote stroom mee. En die in elk geval voorkomt dat druppels langs de buitenkant van de kan naar beneden zakken.
Of je nu in een keer flink doorschenkt (wat nodig is bij een ouderwetse zinken emmer zonder dikke ronde rand) of heel voorzichtig uitschenkt, dat maakt nog niet uit.

Maar als je klaar bent met schenken, houd je de emmer haast vanzelf iets achterover, en dán gaat het fout. Want aan de omgekrulde plastic rand hangen nu altijd nog een aantal druppels, en zodra je de emmer iets achterover houdt, zakken die langs de onderkant van die rand naar achteren (naar wat dán ineens de laagste plek van die rand wordt), en bij de eerste de beste oneffenheid (en die plastic “rafels” ontstaan na verloop van tijd op allerlei plaatsen aan die rand) vallen die druppels er af en zakken dan langs de buitenkant naar beneden.

Een apart schenktuitje in de rand maakt het gemakkelijker om een smalle stroom water ergens in te schenken, en vermindert vast wel het aantal ‘laatste’ druppels, maar er zullen er altijd nog zijn, en bij een rafeling in het plastic vallen die er ook bij dit soort emmers alsnog af. meteen op de grond, of ze maken eerst de buitenkant van de emmer nat.

Bij het uitschenken in vlakspoeler-wc’s (met een ‘schotel’) en ook bij sommige gootsteenvormen kan het dan ook nog gebeuren dat het water terug omhoogspat tegen de buitenkant en onderkant van de emmeer aan. Dan is het zaak om langzamer uit te schenken. Het afdruipen van de rand van de emmer gebeurt toch pas op het moment dat je de emmer recht of iets achterover houdt.

Bij het uitschenken in met name de wat bredere watergevulde kommen van sommige diepspoeler-wc's zal gemakkelijk water terug omhoogspatten, zoals wanneer iemand een 'bommetje' maakt in het zwembad. Een plotseling vallende stroom water doet het water dat al in de wc staat plotseling uiteenwijken, en dat klapt meteen daarna weer tegen elkaar (en tegen de nieuwe water-valstroom) aan, en die plots van alle kanten instortende kuil water kan daarna alleen met een plotselinge krachtige ontploffing naar boven weg. Je moet het beginnen van het uitschenken dus met een klein straaltje beginnen! Géén 'bommetje' veroorzaken!
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bent te voorzichtig. Als je het iets resoluter doet lukt het waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De emmer verder naar voren houden tijdens het gieten, want blijkbaar schat jij de afstand tot de rand niet goed in. Je moet er rekening mee houden dat de straal richting jouzelf afwijkt, dus hou je 'm zodanig dat ie voor je gevoel boven de achterrand van het toilet of de gootsteen zit. Dan zul je merken dat wél al het vocht in de afvoer terechtkomt.
Amadea