Ik wil een huis huren wat te koop stond, nu wil de verhuurder een contract met mij aangaan van 3 jaar, is dit een normale periode?

Als ik teken moet ik dan 3 jaar daar blijven wonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (6)

ja, als je tekent zit je er 3 jaar aan vast. denk dus goed na, of je dit ook wil.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat iemand, die het huis eigenlijk wil verkopen, een maximale huurtermijn stelt, in het contract, is verder wel begrijpelijk. de kans is anders, dat hij, door huurbescherming van de huurder, de huurder er nooit meer uitkrijgt en daardoor het huis niet meer kan verkopen.

het is echter aan de verhuurder, om een en ander goed in het contract te omschrijven, ten einde de huurbescherming van de huurder tegen te gaan.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- niet waar.
Je hebt (als particuliere huurder) altijd een wettelijke opzegtermijn van 1 maand.
Daar kan een contract niks aan veranderen
Nee, dat is zeker niet normaal.
Wat vaak gebeurt is dat je één of twee maanden opzegtermijn hebt, of dat je minimaal 1 jaar huurt en daarna dit opzegtermijn.
Maar 3 jaar huren, dat is wel erg lang!

Tenzij de verhuurder bedoelt dat hij zijn huis 3 jaar beschikbaar stelt voor verhuur. Maar hij kan niet verplichten dat je al die tijd dit huis huurt. Zo'n contract zou ik niet tekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de verhuurde maximaal 3 jaar de woning wil verhuren, zodat na 3 jaar de woning verkocht kan worden. Gewoon een ontbindende voorwaarde dus, zodat je het huis weer verlaat en hij het kan verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van drie jaar of van minstens 3 jaar? Want dat is nu net het verschil: van korte of van lange duur.

In dat eerste geval mag zowel huurder als verhuurder geen vroegtijdig einde maken aan het contract tenzij dit uitdrukkelijk vermeld staat in het contract.

In dat tweede geval mag je wanneer je maar wilt het huurcontract opzeggen mits een vooropzeg van 3 maanden. Doe je dit in de eerste 3 jaar betaal je aan de verhuurder echter el een schadevergoeding van 1 tot maximaal 3 maanden huur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij anders overeen gekomen en beschreven is een huurcontract voor 3 jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor telkens 3 jaar. Daarom spreekt men van een contract 3/6/9.

Men kan mits een vooropzeg periode van 3 maand dit contract stoppen op het einde van elk 3e jaar.

Men kan het ook tussentijds opzeggen, eveneens met 3 maand vooropzeg MAAR men zal blijven betalen als het na die 3 maand nog niet verhuurd is en dit tot het verhuurd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit wel normaal, dit is bij mij ook het geval.

Waarom: verhuurder is bereid om zijn huis uit de verkoop te halen waarschijnlijk omdat hij zijn huis in deze periode niet kwijt raakt. Wanneer hij zijn huis voor 3 jaar verhuurd heeft het de komende 3 jaar vast inkomen op het huis en er verder geen grote lasten aan.

Voorwaarde hierbij is echter wel dat het huis gedurende de huurperiode ook niet meer te koop wordt aangeboden.

Dus bij particuliere huur vind ik dit best kunnen. Bij sociale huur zal dit niet voorkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voordeel is wel dat de verhuurder de huurprijs de eerste 3 jaar niet mag verhogen. Volgens mij is dit wettelijk bepaald. Laat dit daarom
Ook opnemen in het contract