Kan ik bij een tweede bijensteek wel allergische reactie krijgen?

Ik ben gestoken door een bij en de plek werd redelijk groot en rood , ik heb de angel er gelijk uitgehaald en met zo een gifpomp het gif eruit gehaald, de ha vond het er niet uit zien als een allergische reactie , maar op een site las ik dat je een grote kans hebt om dat wel te krijgen ivm de anti stoffen die je lichaam nu aanmaakt . Klopt dit? ( weet niet meer de naam van de site)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, dat klopt. De eerste keer dat iemand door een bij wordt gestoken kan hij of zij geen allergische reactie krijgen. Dat kan pas vanaf de tweede keer gebeuren.

Tijdens de steek laat een bij gif achter in de huid van het slachtoffer. Bij de meeste mensen laat zo'n steek een rood, gezwollen bultje achter dat wat jeuk veroorzaakt. Na een paar uur zijn de klachten vaak al verdwenen.

Jaarlijks geeft bij meer dan een half miljoen Nederlanders zo'n beet echter aanleiding tot meer lichamelijke klachten. Zij zijn als eens eerder in aanraking is geweest met het insectengif, en reageren daar nu fel op. Vaak weten die mensen wel dat ze allergisch reageren en zullen zij hiervoor een noodset bij zich dragen.

Als je mild allergisch bent kan er een pijnlijke, rode zwelling ontstaan die steeds groter wordt. Zelfs het hele been of de arm kan gezwollen zijn. De zwelling ontstaat op de plaats rondom de steek. Deze vorm van allergie is alleen vervelend, maar niet levensbedreigend.

Maar als de zwelling ernstig wordt, dan moet je een dokter raadplegen. Dit komt echter veel minder vaak voor dan gedacht wordt. De meeste 'allergische' reacties zijn gewoon fikse lokale reacties op het gif.
Amadea