Hoe weet ik dat iets haaks is zonder gereedschap?

Ik ben bezig met het plaatsen van de vloer voor een blokhut, deze is vierkant. Hoe weet ik dat ik hem precies haaks leg. Ik kan dit natuurlijk niet meten met een geodriehoek.

Dus hoe doe ik dat zonder gereedschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.5K

Het beste antwoord

Om te meten of iets haaks is heb je alleen een meetlat of rolmaat nodig.
Je ligt de eerste twee balken neer, meet op de ene 80 cm af en op de andere 60 cm.
Nu moet de diagonale precies 1 meter zijn.
Als de diagonale 1 meter is dan is de hoek haaks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de diagonalen te meten.

Als alle wanden exact even lang zijn, en de diagonalen zijn ook gelijk, is de hut exact haaks & vierkant. Als overliggende wanden even lang zijn en de diagonalen even lang, dan is de hut een perfecte rechthoek.

Toegevoegd na 43 seconden:
Tup: Een touwtje kan ook al dienst doen om te kijken of diagonalen even lang zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft allemaal met wiskunde te maken, de stelling van Pythagoras. De kwadraten van de lengtes van muur 1 en muur 2 moeten gelijk zijn aan het kwadraat van de diagonale lengte, en dan is de hoek haaks.

Bij het eerste antwoord uitgewerkt: (80x80)+(60x60)=(100x100). Zo zou je dus ook balkjes van andere lengtes kunnen doen, bijvoorbeeld van 30 en 40 cm. In dat laatste geval krijg je 30*30+40*40=?=2500. 2500 is 50*50, dus de diagonaal moet dan 50 cm zijn.

wiskunde is best handig! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén kant maak je 3 eenheden lang, de andere 4 en de diagonaal 5.
Of dat nu meters zijn, of lengtes van een stok of een touwtje, maakt niets uit.
Als de verhouding maar 3, 4, 5 is
Succes !