Zowel thermostaatkraan radiator als binnenwerk vernieuwd, radiator blijft heet .Wie weet wat?

Stand thermostaatkraan maakt geen verschil,.temperatuur is niet te regelen Radiator alleen koud als verwarmingsketel UIT staat.Merk thermostaatkraan en binnenwerk HEIMANN

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Inekez1
4 jaar geleden
Om wat voor radiator gaat het? En waar zit de radiatorkraan?
Een radiator met onderaansluiting (zowel aanvoer als afvoer komen midden onder de radiator binnen) heeft een interne buis die van de aanvoer naar één van beide bovenhoeken gaat. Doorgaans is dit de rechterhoek. Alleen bij een radiator die voor en achter gelijk is en dus omgedraaid kan worden, kan de kraan op de linkerbovenhoek geplaatst worden.
Zit jouw kraan nu op de hoek waar helemaal geen interne buis zit, dan heeft de kraan geen nut. De kraan bevindt zich dan niet in het circuit en het water zal gewoon doorlopen. Dan zul je dus de kraan op de andere hoek van de radiator moeten plaatsen.
De radiator omdraaien (als je toch de kraan op de huidige plek wil houden) kan niet zomaar. Daarvoor moeten ook de aan- en afvoerleiding verwisseld worden.

Antwoorden (2)

Aangezien wij niet bij je binnen kunnen kijken is het voor ons ook raden...

Ik weet niet of de thermostaatkraan een externe 'voeler' heeft waarmee de omgevingstemperatuur gemeten wordt. Wellicht dat die ontbreekt/stuk is/verkeerd geplaatst is.

Een andere optie is natuurlijk dat ook je nieuwe kraan stuk gewoon stuk is.

Wat je het beste kan doen is nog eens nauwkeurig de gebruiksaanwijzing nakijken om te zien of alles correct geïnstalleerd. Soms heb je over een klein, maar belangrijk dingetje heen gelezen.

Kom je er dan nog niet uit vraag dan de leverancier even om raad.
Kan goed zijn dat er teveel druk op komt te staan,
omdat je teveel kranen dicht hebt staan bij radiatoren.
( dat de kraan dan niet 100% dicht kan )

Als jou radiator in dezelfde ruimte hangt als je kamer thermostaat,
dan hoeft er geen thermostaatkraan op de radiator.

thermostaatkranen zijn meer voor ruimtes waar het niet zo warm hoeft te worden