Etrnit/asbest rioolleiding in kruipkelder lekt een beetje op een koppeling. Hoe kan ik dit afdichten/herstellen op een degelijke manier?

De oude afdichting lijkt op cement.
Er zijn geen beschadigde leidingen, dus ik loop niet het risico om asbestvezels binnen te krijgen
Deze leidingen uiwisselen voor pvc is helaas geen optie.

13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

MS-polymeerkit werkt goed.

bron: aannemersbedrijfje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt speciale 2 componentenpasta die je erop kunt smeren. Wanneer je ze mengt wordt het rubberachtig.
Ik weet niet hoe het heet maar als je het vraagt in de bouwmarkt/ doe-het-zelfzaak dan weten ze het wel. Voor alle zekerheid zou je er nog een soort manchet of halve- overheen kunnen zetten cq. vastlijmen op de vloer.
13 jaar geleden
ik zou ook voor de polymeerkit gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een kwak specie er over heen en klaar is Kees. De buizen zijn van een dergelijk vezelmateriaal waar cement het best op hecht en is voordelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi cridderhof,

je kan de boel afsmeren met Cebar snelcement.
dat is een waterdichte mortel die zeer snel uithard.
dus kleine beetjes tegelijk klaarmaken zoveel als je in 2 minuten kan verwerken (ja, zo snel wordt het hard)

een andere manier is het plaatsen van een klembeugel met rubberen pakking.
over de koppeling plaats je een passende beugel waaronder een stuk auto-binnenband zit.

deze beugel bestaat uit twee delen, de 'onderkant' is een brede halfronde 'buis' met oren en twee schroefgaten.
de bovenkant eveneens zo'n geval, maar dan voorzien van een schroefbus voor het maken van uitbreidingen.
aan deze zijde zit ook een (ronde) pakking om de aansluiting waterdicht af te sluiten.

je plaatst het ding achterstevoren met de rubberen ring aan de achterzijde over het lek.
als de rubberen pakking te krap is, kan je altijd nog voor de autoband kiezen.
veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beschadiging (let op fijne uitlopende barsten) opmeten.

Deze lengte vermeerderen met 10 cm en overbrengen op een stuk pvc-buis (diameter=huidige buis) en afzagen.

Deze buis overlangs in twee zagen; zo bekom je in feite 2 schalen.

Eén schaal aan de binnenzijde goede instrijken met een goede lijm, bv TEC7 ALLES LIJMER (beschikbaar in kleine tube).

De schaal dermate over de beschadiging duwen, zodat ze
volledig overdekt is.

Eventueel aanspannen met touw - is te verwijderen na 2 dagen.

Deze werkwijze geldt ook voor in de grond beschadigde buizen.