Zijn dit asbestplaten?

Deze platen stonden naast een oude schuur die gesloopt wordt. Ik denk zelf aan vlakke asbestcement platen voor bv borstwering vulling. Of is het iets anders? Opvallend is dat de afwerklaag loskomt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dit is hoogstwaarschijnlijk asbest. Ik heb een app op mijn iMac die dat detecteert. Hij geeft 87% aan.

Bronnen:
http://www.apple.com/nl/itunes/

Op een foto kan men niet afgaan, en zeker niet met een of andere app. Dit kan u best zelf controleren door een hoekje van de plaat af te breken, als er vezels tussen beide delen zitten is het zeker asbest. NIET in boren of slijpen want dan komen er mogelijks kleine deeltjes vrij die u kan inademen en daar schuilt het gevaar !

De vroeger platen met astbest werden eterniet platen genoemd, die zijn gevaarlijk. ( asbest) Later werd het asbest vervangen door iets anders, deze platen leken sprekend op de asbestplaten, dus blijft het moeilijk te zeggen welke platen je nu hebt. Zou ze gewoon bij de milieustraat van je gemeente inleveren ze hebben er speciale zakken voor beschikbaar, voor de particulier meestal gratis tot een bepaalde hoeveelheid.

Op de bovenste foto zie ik met een beetje fantasie wat vezels. Houdt een aansteker onder de vezels. Als de vezels oranje oplichten en als er verder niks mee gebeurt dan is het bijna zeker asbest. Dit kan je steeds herhalen met dezelfde vezels, ze verkolen of verbranden dus niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100