Hoeveel uur duurt het voordat de voorspelling van een barometer uitkomt?

En is er verschil tussen een wijzer- en een digitale barometer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (2)

Vroeger geloofde men er heilig in en keek men altijd naar de barometer, maar tegenwoordig nog amper.
Natuurlijk hebben we nu onze uitgebreide informatie via de radio, T.V. of internet, berekent door sterke computers en nog gaat het regelmatig toch fout, en komen verwachtingen niet uit.
Een barometer meet de luchtdruk, gaat deze naar boven, dan wordt de kans op regen alsmaar kleiner, maar het wil niet zeggen dat het niet kan gaan regenen.
Gaat de luchtdruk sterk omlaag, dan is er kans op storm erg groot, maar het wil niet zeggen dat ook dit altijd zo maar uitkomt.
Zit je b.v. midden in de kern van een diepe depressie, dan kan zelfs de wind enige tijd geheel weg vallen, dus niets geen storm.

Wat hebben we dan aan een barometer?
We kunnen er op zien wat er met de luchtdruk gebeurt en wat mogelijk de gevolgen er van zijn.
Na hoeveel uur dit dan kan gebeuren, is weer afhankelijk van de koers en de snelheid van de verplaatsing van de weersystemen.
Een depressie kan binnen een uur hier overkomen, maar het kan ook enkele dagen duren.
Een hogedrukgebied kan een trekrug zijn, dus overkomen en weer weg, maar kan ook een blokkade zijn die weken op zijn plaats blijft.
Een ding blijft zeker, bij een sterke luchtdrukstijging, is de kans op droog en zonnig weer, erg groot en bij een plotselinge sterke daling, is de kans op regen en storm ook erg groot, maar het blijven kansen.
Alle soorten barometers meten de luchtdruk en zullen als het goed is, niet te veel van elkaar afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat uitgebreid, thanks!
Een barometer voorspelt niet. Een barometer registreert de huidige toestand. Hij kan dagen lang opgelopen zijn en over tien minuten beginnen terug te lopen. Je moet de gebeurtenissen op de barometer goed in de gaten houden om er "waarschijnlijkheidsconclusies" aan te kunnen verbinden. Zie de voorbeelden in het antwoord hiervoor.
Interpreteren doet de mens zelf door het aflezen van de veranderingen die de barometer aangeeft.