Wat kunnen onderhuurders doen als de verhuurder telkens zonder toestemming de woning binnen komt?

Situatie is De verhuurder heeft een huis verhuurd aan1 huurde met huur contract and verder onderverhuur aan meerder personen zonde contract. De verhuurder verhuur dat als of zijn eigen koninkrijk is . De verhuurder komt elke ochtend zonder toestemming van zijn huurders woning binnen en maken stampij van als er iets niet naar zijn zin in. Volgens mijn mag dit niet zomaar nu hebben geen van de verhuurde meer privacy en is erg op hun hoede van enige huur genoot is er geen sprake. De verhuurder zijn bang zelfs na onderhandelen via de hoofd huurder is niets veranderd. Mijn vraag mag dat of kan de huurders gewoon de politie bellen er is volgens mijn sprake van huisvredebreuk de huurders zijn bang mocht zijn die stap nemen dat de verhuurde wraak gaan nemen.

Is er iets wat aan deze situatie kan doen?

een jaar geleden
1.1K
Utrecht
een jaar geleden
Is onderhuur toegestaan (volgens het contract van de huurder)?
RyanDribble
een jaar geleden
Het is de woning eigenaar die zelf onder verhuurd zonder contact. Er is maar een huurder die contact heeft
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
Paar vragen die in dit geval van belang zijn ; hoe wordt de huur door de onderhuurders betaald en staan ze ook ingeschreven op het adres?
tinus1969
een jaar geleden
"Het is de woning eigenaar die zelf onder verhuurd zonder contact."
Dan is het geen onderhuur, toch?
LeonardN
een jaar geleden
"Het is de woning eigenaar die zelf onder verhuurd zonder contact." Ik denk niet dat je de term "onderhuur" correct gebruikt. Onderverhuur =
Jan heeft een huis.
Jan verhuurt dat huis aan Piet.
Piet verhuurt een deel van dat huis aan Klaas. Dat is onderhuur. Verhuren zonder contract is verder geen probleem. Wat niet mag is dat de huurder de woning binnenkomt en het woongenot belemmert.
Als het hele huis verhuurd is kan je gewoon een ander slot op de deur zetten in overleg met de huurders.

Antwoorden (2)

Ook een verhuurder mag niet ongevraagd de woning binnentreden. U heeft immers recht op uw privacy. De verhuurder mag zich ook geen toegang verschaffen met een sleutel zonder uw toestemming. Doet hij dit wel en staat hij plots in uw woning, dan is er sprake van huisvredebreuk. U kunt hiervan aangifte doen.

Let op: voor aangifte geldt dat u dit zelf moet doen.

Voor de ruimte die eigenaar zelf huurt geldt dat natuurlijk niet.
een jaar geleden
Het is niet zo dat je zonder contract geen rechten zou hebben. De meeste rechten (waaronder huurbescherming) zijn namelijk wettelijk vastgelegd. Wel moet je, om daar aanspraak op te kunnen maken, aantonen dat je desbetreffende woning of kamer huurt. Kwitanties of bankafschriften van drie maanden huurbetaling worden algemeen als bewijs hiervoor gezien. Zorg dus in ieder geval dat je kunt bewijzen dat je betaald hebt (een verhuurder is verplicht je een kwitantie te geven als je daar om vraagt). Desondanks blijft het toch aan te raden een huurcontract te ondertekenen.

Dus of je nu een contract in handen hebt, of niet, zolang je kunt bewijzen dat je huurt heb je rechten. Eén van die rechten is het recht op privacy. Je verhuurder mag niet zomaar hewt door jullie gehuurde deel binnenkomen. Dat is huisvredebreuk. Ook mag hij jullie niet zomaar op straat zetten. Jullie genieten huurbescherming. Huurbescherming houdt in dat een verhuurder de huurder niet zomaar op straat kan zetten. Hiermee worden huurders beschermd tegen het opzeggen van de huur door de verhuurder. (Zie bron 2)
Dus binnenkomen en wraak nemen, of dreigen jullie op straat te zetten is zinloos.