Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

asbest in binnenbekleding kist?

ik heb een oude houten kist die ooit van de HEMA is geweest. Aan de binnenkant is hij bekleed met zwart, karton/bitumenachtig materiaal. (is door een vorige eigenaar grotendeels verwijderd) Weet iemand of dit asbest zou kunnen bevatten? (zgn. asbestkarton/asbestvilt) Het materiaal kan branden, maar het brandt niet heel gemakkelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zou natuurlijk best kunnen dat er asbest in de kist is verwerkt,maar dat zou alleen een kenner vast kunnen stellen het ligt er natuurlijk ook aan hoe oud is die kist.
Maar ik zou toch eens een gokje wagen bij de Hema hoofdkantoor,en deze vraag eens stellen.
Hema moet dat nog wel weten, en asbest is zo gevaarlijk dat ze dit graag voor je opzoeken.
Suc6.Graag hoor ik nog of je er bent uitgekomen.
(Lees meer...)
burgos
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

asbest is een soort vezel,brand niet,gloeid wel,wordt zwart en valt uit elkaar.vroeger gebruikte we heel wat asbest plaatjes in de keuken,onder de pan als vlamverdeler.die vielen op het laatst ook uit elkaar.het werd in die tijd overal in toegepast,als wondermiddel tegen brandschade.ook ik koffers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het materiaal kan branden, kun je vanuit gaan, dat het GEEN asbest is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het ook is, door het bitumen zit het gebonden dus er zal niet snel iets vrijkomen.

Verder is er op de foto's weinig te zien, ik zie geen vezels, maar dan zou je eigenlijk de breekpunten in detail moeten laten zien.

Ik denk dat het wel goed is, maar dat is dat deels een gok.

Wil je het laten testen: ruim 40,- (het kan vast iets goedkoper)
http://www.asbestanalyse.nl/pags/asbestanalyse.htm

Ik dacht dat het gratis kon, maar dat kan ik nu niet meer vinden, zou kunnen dat dat ondertussen niet meer kan. (zoeken op de site van de gemeente, dan vind je misschien iets)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding