Hoe behoud ik mijn houten/pvc partytent in tuin van huurwoning?

Dag beste raadgevers,

Ik heb een houten partytent gemaakt met daarop een pvc-zeiltje als dak, hij is op 2 zijden met een strip en zeil vastgemaakt aan de balkon gevel en een muurtje. (wegens lekkage). En er zijn 3 van de 5 palen in paalhouders geplaatst om schuiven te voorkomen.
De tent zit in een tuin van een huurwoning, de woning is een flat en dat is natuurlijk gehorig. Omdat wij Leidenaren zijn die met een slokje op af en toe onze volume niet onder controle kunnen houden, kunnen wij geluidsoverlast veroorzaken.
na bijna 3 jaar deze houtenpartytent te hebben, loopt er vandaag 2 agenten onze tuin binnen (volgens mijn moeder, ik was niet thuis) en komt via balkonzijde naar boven, ik neem aan dat het normaal is om via de voorzijde netjes aan te bellen en niet zomaar iemand tuin binnen te lopen, maar goed ze waren vriendelijk dus huisvredebreuk vond ik het niet.
Heren van de politie zeiden dat er geluidsoverlast was. Normaal gesproken meld je als buurman/vrouw dat eerst persoonlijk, om wat zachter te zijn en daar werk ik graag aan mee. Zo niet dan bel je wanneer er overlast blijvend of nog aan de gang is de politie zodat zij kunnen waarschuwen of je apparatuur in beslag nemen. Het was 10 uur "s ochtends niet bepaald tijd om last te veroorzaken. lieverd van een buurman heeft gezegd dat wij een uitbouw hebben??? een ´low-blow´maarja de huismeester komt binnenkort langs om de tent te bekijken, krijg ik een boete? de tent is voor ons tijdelijk
geweest en vervangbaar, BVD!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Uw probleem is drieledig:

1) U heeft een probleem met de buren. Zij verkiezen het anoniem te blijven, maar zij zorgen wel voor dossiervorming met elk bezoek dat de politie aflegt. Zodra het dossier dik genoeg is kunnen uw buren eisen dat u zich verantwoord ten overstaan van een rechter inzake overlast.
2) U heeft mogelijk een probleem met de gemeente. Bouwverordeningen, bestemmingsplannen bepalen in hoeverre de uitbouw valt binnen alle ter zake doende regelgeving en vergunningenbeleid. Indien niet aan alle gemeentelijke eisen is voldaan kan de gemeente verwijdering verordonneren.
3) U heeft mogelijk een probleem met de verhuurder. Ook de verhuurder heeft in het huurcontract allerlei voorzieningen getroffen om te voorkomen dat schade wordt aangebracht aan de woning, dat ruimten in gebruik worden genomen die niet in de huur inbegrepen zijn en dat overlast wordt veroorzaakt aan de omgeving.

Indien deze drie partijen elkaar vinden en gaan samenwerken tegen u, wens ik u veel succes en wijsheid.

Ikzelf zou deze strijd nooit aangaan. Ik zou de uitbouw direct verwijderen, daarmee de gemeente en verhuurder buiten de strijd plaatsend. Doe dit vóór ze er een zaak van maken, anders ontstaat er weer dossier. Daarnaast zou ik een knuffeloffensief richting de buren starten. Biedt excuses aan voor overlast in het verleden en geef een bloemetje weg. Vraag voortaan, bijvoorbeeld als Oranje gaat spelen, van tevoren bij uw buren om verdraagzaamheid en houdt rekening met de door hen daaraan verbonden voorwaarden.

Toegevoegd na 27 minuten:
vergist u zich overigens niet in wat er hier op het spel staat...

het gaat niet alleen om de partytent. De partytent is mogelijk slechts een stok om de hond te slaan.

Als een groot deel van de flatbewoners samen met de verhuurder (beiden onderbouwt met dikke dossiers) de rechter vragen een verhuizing op te leggen en de gemeente biedt u een naar hun idee passende vervangende woning aan zou de ultieme prijs ook uw huidige woning kunnen zijn. Woont u over twee jaar naast de Tokkies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laat ik er eens mee beginnen om te zeggen dat ik verbaasd ben dat je zo lichtzinnig doet over de geluidsoverlast die jij veroorzaakt.

Als je flat "natuurlijk" gehorig is, moet jij daar "natuurlijk" zelf rekening mee houden. En als je jezelf niet onder controle hebt met een slokje op, kun je beter wat minder drinken. En ook om 10 uur 's ochtends kun je overlast veroorzaken. Leidenaar zijn is geen excuus.

Zou het kunnen dat de politie wel "netjes aangebeld" heeft, maar dat uw moeder het niet heeft kunnen horen? Zou het kunnen dat uw buren niet zelf bij u durven te klagen?

Maar goed, u heeft een partytent, lokaal ook wel bekend als uitbouw... Een ding met een tamelijk permanent karakter als ik het zo lees. En dat mag eigenlijk niet, als ik het goed begrijp (?)

Volgens mij kan een huismeester nog steeds geen boetes uitdelen. Dus ben daar maar niet bang voor. Maar als hij zegt dat ie weg moet, dan kan hij vast ook vertellen op basis van welke regel hij vind dat die tent weg moet. En als u het daar niet mee eens bent kunt u vragen of u daartegen bezwaar kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in ieder geval de partytent en ook het dak met geluidwerend materiaal (bijv. piepschuim) isoleren en als er in de avond gedronken wordt, iets rustiger praten. Dan zou ik na enkele weken bij de buren gaan vragen of de onbedoelde overlast wat minder is geworden.