Kun je een tomatenplant ook in huis houden en verzorgen?

Ik heb een dochtertje van 5. Zij kwam thuis van school met een tomatenplant, maar ik heb geen tuin. Kun je een tomatenplant daarom binnen groot brengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.7K

Het beste antwoord

Ja dit kan,heb ik ook al gedaan.
Warmte ,licht en water en de tomatenplanten zullen gedijen.
Een belangrijk werk is het “uitbreken” van de “dieven”. Om rechte en regelmatige planten te bekomen is het nodig deze okselscheuten of dieven uit te breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een duidelijk, beknopt antwoord, waarmee ik verder kan. De plant staat inmiddels een week binnen en begint extra wortel te schieten. Over dieven kan ik op de site ook info opvragen. Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Dat kan best, als de plant maar zon krijgt.
Een groot probleem voor tomaten buiten, is regen - dat probleem zal jullie plant niet hebben.
Zorg voor water en voldoende mest, en eet smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook op te lossen door zelf te bestuiven met een kwastje.
Dat kan ja, niet te veel water geven hoor, eigenlijk zo weinig mogelijk..en tomaten plant gaat pas tomaten geven op het moment dat hij denkt 'dood' te gaan..dan komen de vruchten omdat hij dan aan voortplanten denkt..en inderdaad de dieven er uit halen..Google het even dan wordt het misschien wat beter uitgelegd. Succes hoor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben nog nooit zo'n goeie, lekker zoete tomaten gehad als vorig jaar, toen wij ze voor het eerst binnen hielden. Ruime pot, zonnige plaats, niet te veel water. We hebben tot in december nog kunnen plukken.
Buiten lukt het bijna nooit. Zijn ze net mooi groot, worden ze langzaam bruin en vallen af. Teveel vocht, regen of de ziekte phytoftera in de grond. Altijd problemen als je geen gif wilt gebruiken.
Daarom dit jaar ook weer binnen in de gang in het zonnetje, en we hebben deze week al van de eerste tomaatjes gesmuld.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verzorg ieder jaar vele tomatenplanten in een kas. In de eerste plaats moet je een fatsoenlijk grote pot hebben. Zet deze op een grote schotel en zorg dat hij altijd voldoende water heeft. Soms mag er wel een beetje mest worden toegevoegd. De plant moet je langs een stok leiden die zeker 2 meter lang is. Bind hem geregeld vast dat hij niet omvalt en zorg ervoor dat je de okselscheuten (dieven) steeds verwijderd. Het resultaat: vele smakelijke tomaten. Als in het najaar de bladeren beginnen te schimmelen is het voorbij met de tomatenplant.