Wie weet wat dit voor paddenstoelen is?

Sinds 2wekern heb ik deze zwammen in mijn hele gazon.
Zijn ze eetbaar? En hoe krijg ik ze weg en kan ik voorkomen dat ze volgend jaar weer komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is hartstikke moeilijk om te zeggen gezien er 800+ soorten zijn. Misschien als je zou kunnen zeggen wat de gemiddelde diameter van de hoed, de kleur van de lamellen, de positie van de lamellen, de kleur van de sporen zijn dat je dan kan gaan beginnen met identificeren , deze 2 foto's zijn hebben iets te weinig detail om dat te kunnen doen.

Het beste antwoord

Het is de niet eetbare Streepsteelmycena een zeer algemene soort die niet eetbaar is.
een paddestoel is als een soort plant met een extreem uitgebreid wortelsysteem.
Bij de paddestoelen heten ze mycelium, of schimmeldraden.
Ze zitten onder je gehele gazon en zijn winterhard en kunnen velen jaren oud worden .
Dus komen ze volgend jaar weer gewoon terug, immers de schimmel zelf zit in de grond.
Even maaien en ze zijn nu weg.
Maar waarom zal je dat doen, het hoort bij de herfst en je gazon heeft er geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De paddestoel in kwestie is vermoedelijk - de foto is niet 100 % duidelijk natuurlijk - een zogenaamde trechterzwam. Daar zin er ook weer meerdere van, maar helemaal precies kan ik het met deze gegevens niet vinden. (Met bepalen van exacte kleuren, afstanden van de zaadlobben en dergelijke kom je een stuk verder).

Over het algemeen groeien paddestoelen op dode graswortels.
Vooral als het vochtig is en niet te koud (zoals nu) schieten ze als....paddestoelen uit de grond.

De enige manier om paddenstoelen uit je gazon te krijgen, is het volledig afgraven van de bovenste grondlaag, want wat je boven de grond ziet is maar het topje van de ijsberg ; ondergronds vormen ze een heel netwerk van zwamdraden, waar de paddestoelen slechts de vruchten van zijn.

Maar als er dan ergens in de omgeving nog van die paddestoelen staan (in de tuin van de buren of de gemeente bijvoorbeeld) komen de sporen zo weer aangewaaid en was al je werk voor niks.

Gelukkig hebben paddestoelen de neiging maar eens in de zoveel tijd zo uitbundig vrucht te dragen, en verdwijnen ze uiteindelijk ook weer. Afwachten is dus ook een optie.

In de tussentijd kan het geen kwaad voor je gazon of grond overigens.

Ik zou ze niet eten, want daarvoor moet je echt EXACT weten welke soort het is ; de verschillen zijn soms zo minimaal, dat je dat risico niet moet willen lopen.

Wellicht dat je met de site uit de link de exacte soort kunt bepalen. Die is behoorlijk uitgebreid, maar je moet de paddestoel in kwestie er wél naast hebben liggen.