Tot hoe ver moet je lavendel afsnoeien?

Alleen de uitgebloeide bloemen met hun kale stelen, dus tot waar de blaadjes beginnen? Of tot vlak boven de grond? Of alleen de bloemen en de verhoutte delen eruit snoeien?

7 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (1)

Het onderhoud van lavendel bestaat vooral uit snoeien.
Eerste jaar
Het is belangrijk om de lavendel op de juiste momenten te snoeien (lees meer bij wanneer snoeien?). Begin met lavendel snoeien als de planten nog jong zijn. Snoei de lavendel het eerste jaar dan ook minimaal een of twee keer.

De hoofdsnoei
Zodra de strengste vorst voorbij is, eind maart/begin april, kan de hoofdsnoei plaatsvinden. Daarbij neem je met een haagschaar ongeveer eenderde van de plant terug, tot ongeveer tien tot vijftien centimeter boven de grond. Zorg altijd dat er nog wat blad aan de takken blijft zitten, want anders loopt de plant niet meer uit.

Bloemen toppen
In het voorjaar als de lavendel gaat bloeien is het verstandig de plant een paar keer te toppen. Bij jonge planten kan je dit ongeveer drie keer doen. Ze bloeien dan wel wat later, maar worden ook veel ouder. Door geregeld de nieuw gevormde topjes te verwijderen met een snoeischaar wordt de plant mooi vol en bossig. Je stimuleert hiermee namelijk de vorming van nieuwe scheuten (uitlopers) onder in de plant. Als je dit niet doet blijft hij van binnen vochtig en sterven er juist scheutjes af. Daardoor wordt de plant kaal van binnen en is snoeien zelfs niet meer mogelijk.

Vormsnoei
Ook in het najaar moet de lavendel gesnoeid worden, dit word de vormsnoei genoemd. Je snoeit daarbij de uitgelopen bloemen eraf met een haagschaar, zorg dat je de plant nooit lager snoeit dan waar nog scheuten zitten. Daarmee stimuleer je de vorming van nieuwe scheuten en voorkom je dat de plant lelijk wordt en uit elkaar gaat vallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.youtube.com/watch?v=lKslDev3g34