De keukenkraan(dof en gevlekt) en de gootsteen(met afdruk van gootsteenmatje) zijn verpest door een antikalkmiddel is dit nog te redden?

Heb geprobeerd kalkaanslag te verwijderen met Cillit Bang sindsdien is de kraan en de gootsteen waarin een gootsteenmatje lag verpest. Heb van alles geprobeerd maar krijg de doffe gevlekte kraan en de rvs gootsteen met afdruk van matje niet meer goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Het beste antwoord

Als het verchroomde van de kraan is aangetast dan wordt het moeilijk.
Maar ga zekers niet met een schuursponsje in de weer zo als gesuggereerd wordt, daar verniel je het chroom totaal mee.
Kijk eens rond bij bijvoorbeeld een fietsenmaker of auto zaak en zoek naar "Pol", poetsmiddel voor chroom. Als er iets te redden valt dan maak je met Pol de meeste kans.
Mocht de kraan onherstelbaar zijn beschadigd, dan kun je proberen contact op te nemen met de fabrikant en vragen of zij een mogelijkheid zien om de kraan opnieuw te verchromen. Let wel op, verchromen is niet goedkoop, vaak is het goedkoper om een nieuwe kraan te kopen (natuurlijk afhankelijk van het model en serie en prijs), dus vraag wel een prijs als je contact op neemt. (fabrikant doet dit niet vaak, dat zeg ik je wel, maar als het een exclusieve kraan is die nog niet zo oud is dan is er soms wel wat te regelen).

Voor de rvs gootsteen, je kunt proberen om heet water er in te zetten, azijn er bij in, laten weken en dan goed boenen. Eventueel kun je daar een schuursponsje voor gebruiken echter moet je er wel voorzichtig mee zijn ivm krassen daar krassen in rvs zich niet laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Tukkerr,
deze Tukker is blij met je antwoord want ik heb goed resultaat geboekt! Wanneer ik nog een keertje poets denk ik dat de schade behoorlijk hersteld is (lukt niet in één keer want ik heb een gekneusde vinger haha)
Ik wil je graag een duim geven maar ik zit op niveau 1 en dan mag dat kennelijk niet. Raar maar waar, jammer dus!

Andere antwoorden (3)

Al een combinatie van jif met een scheutje chloor geprobeert? Flink schuren met een schuurspons en half uur laten intrekken.
Je kan ook een pannen spons proberen maar let daarbij wel op krassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HG heeft veel effectieve producten.

Voor kalkaanslag:
http://nl.hg.eu/products/show/id/47/hg_professionele_kalkaanslag_verwijderaar__hagesan_blauw__0.5l

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe is het verpest? Bij nog altijd kalk is dit dus een effectief middel. Ze hebben vele producten. Kijk eens bij de albertheijn XL of de DA. deze verkopen veel HG producten en ooh voor die doffe vlek moet er wel iets bij zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even ter verduidelijking dit: de kalk is weg maar gelijk is de kraan en de gootsteen verpest dus!
ik denk dat het met staalfix wel mooi word
gewoon op een sponsje met een draaiende beweging,
de volgende mogelijkheid is machinaal bewerken