kan ik een watermeloen in de tuin planten?

ik heb groene watermeloen geplant hij zit nu in een kleine bakje. Hij wordt nu steeds groter en mijn vraag was kan ik hem gewoon in de tuin planten en zo ja wat moet ik er mee doen? Hoe vaak moet ik hem water geven? En moet ik hem bedekken en zo ja waar mee en hoe? En moet ik hem ergens mee bemesten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.8K
Amadea
9 jaar geleden
Bedoel je dat je pitjes geplant hebt, of heb je echt een hele meloen in een bakje gestopt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb de pitjes van de watermeloen in een bakje gedaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een meloenplant kan, als hij het doet, wel heel veel ruimte in beslag gaan nemen.
Daar kun je beter wel rekening mee houden; straks heb je je halve tuin vol meloenplant ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben je nu al te laat mee; volgend jaar eerder beginnen! En dan planten op een zonnig, voedselrijk, vochtig plekje of er met een gieter naast gaan staan.

Antwoorden (2)

Om Meloenen te kunnen kweken moet je in Nederland een beetje geluk hebben met een lang seizoen. Je kunt zelf een aantal dingen doen om hier de Meloenen bij te helpen.
Een Meloen houdt van warmte en veel zonlicht. Ook mag de Meloen niet te nat staan. Deze combinatie geeft dat je de Meloen kunt planten tegen een heuvel aan de zuidkant. Het water loopt naar beneden en de Meloen kan de Hele dag wat extra zon opvangen.

Meloenen worden elk jaar opnieuw gekweekt uit zaad, het is een eenjarige plant. Gezien het lange seizoen dat Meloenen nodig hebben is het verstandig om in Februari / Maart al binnen te beginnen met zaaien. De jonge plantjes kunnen dan na de vorstperiode afgehard worden en buiten worden uitgeplant.

Meloenen worden grote over de grond groeiende planten. Hiervoor is veel ruimte nodig waar zeker rekening mee gehouden moet worden. Lukt het niet om veel ruimte te maken, dan kun je de Meloenen tegen een net aan laten groeien.
Dit net zet je schuin vanaf de grond omhoog. Waarbij ook de Meloenen weer aan de zuidkant er tegen aan kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas ben je al veel te laat met het buiten planten van watermeloen.
Je had in april al moeten zaaien en eind mei, begin juni buiten planten.
Onze zomers zijn eigenlijk te kort voor buitenkweek, alleen met de kleine soorten kan je succes hebben.
Watermeloenen hebben een zeer voedzame grond nodig en op tijd water.
Met het weer zoals van vandaag mag je wel iedere dag water geven.
En af en toe bijmesten, afhankelijk van de grondsoort.
Ook kan je ze kweken op een composthoop.
Wel voor volgend jaar dan maar.