verbrand gras als je ze water geeft en de zon schijnt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
6.1K
Ivana
9 jaar geleden
Soms regent het en een half uur later schijnt de zon, dan verbrandt het gras ook niet.
Het zou wel kunnen bij extreem hoge temperaturen, maar een hondenplas doet meer met je gras dan een sproeibeurt. In slechte zin dan.

Antwoorden (3)

Nee. Het zal hooguit verdampen en daarom is het niet erg zinvol om het gras in de volle zon te besproeien. Doe dat liever 's avonds.

Toegevoegd na 1 uur:
Doordat het water verdampt zal het gras juist afkoelen en dus zeker niet verbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord, eigenlijk is het verspilling van het water +.
Afhankelijk van het soort gras (hele jonge, tere sprietjes van een breedbladig soort, of juist ouder gras dat al niet meer in topconditie is) kan dit wel gebeuren als de zon erg fel schijnt. De waterdruppels op het gras gaan werken als allemaal kleine vergrootglaasjes waardoor de zonsterkte op die plaatsen zo fel kan worden dat er bruine plekjes op de sprieten komen.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik denk dat er een duidelijk verschil is tussen gras en gras en tussen watergeven en watergeven. Een goed gemaaid gazon dat je flink sproeit zal niet snel verbranden. De waterdruppels gaan direct tussen de sprietjes door naar de grond.

Bij lang gras, en vooral bij breedbladige siergrassen moet je of helemaal niet sproeien in de volle zon, of zo veel dat het gras ook helemaal nat wordt, zodat geen losse druppels op droge bladeren kunnen blijven staan. Het zijn de losse druppels die gaan werken als lensvormige vergrootglazen en verbrandingsplekjes veroorzaken.

Maai je het gras TE kort, dan kan het al verbranden in de zon zonder water geven. Met water geven in volle zon kan dat erger worden als je alleen een beetje sproeit en overal losse druppels op de harde droge ondergrond blijven staan. Door de oppervlaktespanning kunnen het heel lang losse bolvormige druppels blijven. Sproei je zoveel dat er als het ware een plas water komt, of met zo kleine druppeltjes (nevelsproeier) dat elk druppeltje direct in de grond trekt, dan is water juist goed voor verkoeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zoals Maarten zegt, koelt het gras juist af door verdamping van de waterdruppel. Heb je een bron voor je bewering?
Als er midden in de zomer op een zonnige warme dag er ineens een onweersbui zou komen en daarna weer zonnig zou zijn, zal ,als dit waar is, direct alle gras verbranden.
Maar dat gebeurt natuurlijk niet.
Dus nee, gras verbrandt niet door te sproeien bij zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zoals altijd: een kort en juist antwoord.