Welke bloem/plant houd katten uit mijn tuin?

Als het goed is moet er een bloem of iets anders zijn die katten uit de tuin houden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

katten schijnen niet te houden van planten met citroengeur.
Ooievaarsbek (een geranium soort) wordt daarin genoemd en ook de vuurwerkplant en citroenverbena.

In de tweede link wat alternatieve middelen.

Mijn eigen ervaring is dat het helaas maar mondjesmaat helpt (lees: niet). Mijn hele tuin staat vol met geraniums zoals in de link genoemd en geurt ook heerlijk daarna maar de katten lopen gewoon nog rond.

Toegevoegd na 53 seconden:
halve zin was weggevallen: in de eerste link staan wat planten genoemd was dus de boodschap.
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
liever geen mottenballen gebruiken, dat is giftige rotzooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er idd nog geen oplossing is tegen katten in de tuin kies ik dit antwoord als beste.
Ook omdat er de meeste uitleg en links bij is.

Andere antwoorden (6)

Wij hebben vooral veel last van katten in de voortuin. Wat wij nu gedaan hebben, is tussen de planten door, bodembedekkers te plaatsen. Nu kunnen ze nergens meer terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wijnruit houdt katten uit de tuin. Ook de citroenverbena en de vuurwerkplant (Dictamnus). Men zegt ook dat de echte geranium, de ooievaarsbek, een plant is waar katten een bocht omheen maken. Ik heb een grote laaguitvloeiende ooievaarsbek op een hoek van het terras in de border en onze kat is gek op dit plekje.
Hem maakt het dus niets uit dus...

Waar katten ook een hekel aan hebben zijn stekels. Een meidoorn of vuurdoorn op een strategische plek ziet een kat ook niet zitten en zeker niet als je er afgesnoeide takken van neemt en deze op een hoop legt op plekken waar de katten binnenkomen.

Je kunt ook een hoekje in de tuin maken waar je een kat niet erg vind als ze sowieso blijven komen. Als je daar nou een plant als wild kattenkruid, vetmuur, schildzaad, kattengras neerzet, weet je waar de kat blijft. dit wordt dan een geliefd plekje en heeft hij/zij er dan geen behoefte aan om verdere planten te bezoeken om de behoefte te doen. Zo kan je ook andere planten beschermen.
Bodembedekkers helpen in ieder geval tegen kattengegraaf. Weet je waar ze altijd hun behoefte doen?
Leg hier dan citroenschillen tussen de planten. Ook koffieprut vinden ze niet prettig tussen hun nagels en flink peper strooien houdt ze hier ook tegen.
amc
11 jaar geleden
Summo
11 jaar geleden
dit lijkt wel heel erg (lettelijk) op de tekst uit mijn eerste link (maar dan zonder bronvermelding)
Rieneke1
11 jaar geleden
summo, je eerste link is als tweede geplaatst, dat gebeurt vaker.
amc
11 jaar geleden
Letterlijk????Ik zie niets wat letterlijk overgenomen is hoor. Heb zelf een tuin met kat en uiteraard heb ik toen ook gelezen hoe ik andere katten kan weren. Ik heb een reuze meidoorn in mijn achtertuin staan op de grens van mijn buurman's open border, ook een vuurdoorn heb ik strategisch geplant. Voor mijn eigen kater heb ik een hoekje gecreëerd met favoriete plantjes, zodat ik hem altijd kan vinden. Allemaal dingen die ik zelf toepas en dus op eigen ervaring aangeef.
wij hebben een doodnormale ui in de grond gestopt op de plek waar onze kat vaak ging zitten in de tuin om zijn behoeft te te doen en hij kwam er daarna niet meer en er kwam ook nog een leuke bloem naar boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo
11 jaar geleden
ga ik ook proberen +
Sommige planten/ bloemen helpen een beetje, maar echter een heel klein beetje, of eigenlijk helpen ze totaal niet.
Een groot deel van het jaar zitten deze planten onder de grond, maar zijn er wel katten.
En de katten komen het liefst is keurige, netjes onderhouden tuinen, waar tussen de planten kale en schone grond is.
Dat is voor hun een uitnodiging om hun behoefte te doen en een reuksignaal neer te zetten.
Zorg dus voor geen kale plekken tussen de planten en heb je die nog wel, prik dan takjes of stokjes op de kale plekken in de grond.
Bij een tuincentrum koop je van die gespleten bamboestokjes ( groen) die je gebruikt om kamerplanten steun te geven, die zijn hier zeer geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben cacau doppen in de tuin gelegd en hier door komt geen enkele kat de tuin meer in kan je kopen bij fabriek voor chocola of in tuin centra maar bij de fabriek is het veel goedkoper

En het ruikt ook naar chocolade
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat ook gedaan ( ook tegen slakken)maar helaas de katten boeide dat helemaal niet. Je moet ook uitkijken als je één of meerdere honden hebt want voor hen is het heel giftig ze kunnen als ze er veel van eten zelfs aan overlijden!
Saté prikkers, verschillende plantensoorten geprobeerd,helaas mocht ook allemaal niet baten. Het enige wat nu eindelijk wel werkt is een hele laag met zwarte peper ,hehe eindelijk van de viezigheid af!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan wel je kan ook gaas op elke plek zetten waar ze langs kunnen komen
Katten de meeste katten hebben een hekel aan lavendel.
Proberen waard.