moet je voor architect zij goed dingen zelf kunnen bouwen

Sins de basisschool wilde ik al architect worden, in groep 3 kon ik al heel goed overweg met aanzichten enzo. Nu zit in de derde van havo en wil natuurkunde en wiskunde b kiezen. Maar ik moet zeggen dat ik er wel veel moeite mee heb, vooral met natuurkunde. Ook kan ik niks bouwen, ik heb denk ik geen inzicht. Zo moesten we in de eerste klas iets bouwen met hout enzo wat twee eisen had : het moet kunnen rijden en tijdens het rijden moet er iets kunnen bewegen bijvoorbeeld een poppetje op een auto die op en neer gaat als je de auto beweegt. Er werd geen uitleg gegeven en je moest alles zelf doen. Ik faalde harf in het praktijk opdracht maar met het verslag had ik me cijfer opgehaaldmet de mooie technische tekeningen die ik had gemaakt in het verslag. Dus mijn vraag: is het het erg voor arxhitect dat jeniet zo goed kan bouwen dus eigenlijk niet echt inzicht hebt, is dit bijvoorbeeld aan te leren in de opleiding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (4)

Ik zou Zeggen van niet want als je voor grote projecten architect wil worden hoef je alleen maar een goed ontwerp te maken en iemand anders doet de rest dan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een architect dient wel degelijk verstand te hebben van de technische uitvoerbaarheid van zijn ontwerpen.
Een auto is niet het beste voorbeeld,
wat belangrijk is, is dat je rekeningen kloppen, dus zou iemand anders met jouw tekening die auto kunnen maken.
(en dan doel ik meer op gebouwen, dan op bewegende dingen)

Zou je zoiets (met een beetje oefening) kunnen tekenen en bouwen: (maquettes zijn vaak van papier/karton trouwens)
http://www.steigereiland.com/fotos/Maquettes-en-plannen-van-zelfbouwers/kavel_133_strook_1_maquette_met_dank_aan_ANA_architecten_www_ana_nl/

Echt architect willen worden is moeilijk, dat is een beschermde titel op universitair niveau. Kan ook via het HBO en daarna een vervolgstudie. Via een TU staat wel hoger aangeschreven. Sowieso zal je veeeel wiskunde krijgen, dus dat kan ik alleen maar aanraden als je wiskunde nu leuk en makkelijk vindt.

http://www.hbostart.nl/techniek/bouwkunde/
In de reacties staat ook veel info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Architect zijn houdt meer in dan alleen het designen van een gebouw/woning e.d.
Om architect te worden is het (bij VWO en HAVO)het handigst een profiel te kiezen met wiskunde B en natuurkunde, zonder die vakken wordt je niet toegelaten.

Als je een HBO diploma bouwkunde in je zak hebt wordt je trouwens ook assistent tekenaar, dus weer geen volle architect. Om de titel tot architect te krijgen moet je een universitaire opleiding bouwkunde hebben afgerond (dan ben je ingenieur) en vervolgens moet je circa 2 jaar ZELF een project bedenken en leiden.

Inzicht in technische constructies, bouwkunde, is wel aan te leren in een opleiding.
Bijvoorbeeld via de Technische Universiteit Delft of de TU Eindhoven. Zij leiden op tot de internationaal erkende titel Master of Science, wat vroeger (bouwkundig) ingenieur (ir.) heette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als architect heb je ook fantasie en het inzicht om die fantasie naar de werkelijkheid te vertalen nodig. Als je bij bijv. de genoemde opdracht niet voldoende inzicht en fantasie hebt gebruikt .,,, dan heb je wel een probleem. Fantasie kun je namelijk niet aanleren.