Wat is de makkelijkste manier om een houtduif en een stadsduif visueel van elkaar te onderscheiden?

Ik heb net gegoogled op afbeeldingen: is die witte vlek in de nek een goed
uitgangspunt voor een houtduif, of hebben jullie daar een andere suggestie voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Ivana
11 jaar geleden
Ja, die witte vlek in de nek is kenmerkend voor de houtduif.
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/tuinvogels/herkent_u_de_vogel#8
Rieneke1
11 jaar geleden
Houtduiven zijn ook groter, hebben specifieke kleuren, je kan ze echt niet verwisselen.

Het beste antwoord

Houtduiven zijn specifiek te herkennen aan de witte nekvlekken en witte vleugelbanden, die ook bij de opgevouwen vleugels nog juist zichtbaar zijn als een dunne witte band aan de onderkant.
Houtduiven kennen geen kleurvariatie, ze zien er allemaal hetzelfde uit (zie afbeelding).
Verder is de houtduif duidelijk de grootste duif (38 – 43 cm).

De stadsduiven zijn duidelijk kleiner (30 – 35 cm), vertonen een bonte verzameling van kleurvariaties, verschijnen meestal in grotere groepen en zijn doorgaans vrijwel handtam.