Er is lijm in mijn fietsslot gespoten, is mijn slot nog te redden?

Als ik hem alleen maar open krijg zonder al teveel geweld, ook goed...
Maar aub geen slijptol, misschien weet iemand een huismiddeltje uit eigen ervaring??

Toegevoegd na 33 minuten:
Het gaat om een beugelslot waar vrijwel zeker secondelijm in is gespoten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K

Antwoorden (5)

Dan hangt natuurlijk af van de soort lijm die gebruikt is.
Houtlijm e.d. kan je nog wel oplossen met veel hitte.
En anders komen er middelen aan te pas zoals terpentine of aceton.

Als het niet lukt met aceton,
ga dan naar de bouwmarkt en vraag om lijmoplosser.

Dan moet het slot dat wel waard zijn, want dat spul is niet goedkoop.

http://www.carcosmetics.com/catalog/index.php/cPath/121_53_96?osCsid=1abd3c1545469189db64dceafdfb60bd

http://www.firmabusch.nl/reinigingsmiddelen/pen-products/tapifix-lijmoplosser

Maar sommige lijmen, zoals gebruikt in de modelbouw bijvoorbeeld,
zijn niet op te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het advies, ik ga me er na het eten in verdiepen.
Het gaat vrijwel zeker om secondelijm. Het is ook in het voordeurslot van de buren gespoten, dat slot is niet meer te redden.
Ik denk dat mijn beugelslot simpeler in elkaar zit. Dat slot heeft 15 euro gekost, mijn fiets is ook maar een paar tientjes waard...
Het slot kan je als verloren beschouwen en is niet zonder geweld te verwijderen.

Mocht er een goedje zijn dat die lijm oploste wil het nog niet zeggen dat alle onderdelen lijm vrij worden gemaakt en zeker het slotmechanisme zal niet ontdaan worden van alle lijm met als gevolg dat het slot ook nooit meer werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag theobn, Gezien de plusjes zal dit wel het juiste antwoord zijn vrees ik.
Maar denk je dat ik hem in nog open krijg met mijn sleuteltje door bijvoorbeeld één van de suggesties van nussie? Namelijk kokend water, föhn of anders waar momopoyolo het over heeft? Dan kan ik ieder geval nog mijn fiets gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan zelfs bang dat je sleutel in het slot zal afbreken. Ook de huidige fietssloten zijn zo fijn gebouwd als het slot van een deur waardoor je nimmer de lijm krijgt uit de allerkleinste delen. Ga even langs een fietsenmaker, deze kan meestal op een eenvoudige manier het slot verwijderen.
Seconde lijm is never nooit meer te verwijderen.
Toch maar naar de Halfort voor een nieuw slot.
burgos
11 jaar geleden
je kunt het met kokend water proberen, hierdoor word de lijm mogelijk weer zacht genoeg om hem eenmalig open te krijgen.
een optie is het slot heet te stoken met een verf-fohn of kleine brander.

wellicht net genoeg om te openen en het slot te vervangen.

succes, nussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf een keer bij de hand gehad toen ik een afgebroken sleutel wilde verwijderen. Ik had de fiets op zijn zij liggen en in plaats van een klein beetje viel er een hele druppel lijm over het eindje van de sleutel die ik nog kon zien toen ik snel het eindje er uitgetrokken had zat later wel mijn slot vast. Ik had hem snel weer gangbaar met een klein brandertje die ik op de plaats van de sleutel richtte. Bij mij zaten er zo het schijnt geen plastic delen in want even later ging hij weer van jetje. Met warm water loop je de kans dat hij later weer vast komt te zitten met een beetje vochtig weer. Succes