Maakt het starten van een volkstuinenproject vandaag meer kans dan 5 jaar geleden?

Het gaat om de vraag of er vooral senioren nu meer interesse hebben voor het tuinieren 'op een drafje', in gezelschap van leeftijdsgenoten, of is het sop de kool niet waard? Is het maw vergeefse moeite om zo'n project vandaag te starten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
ronron1212
10 jaar geleden
hoe wil je zo een project starten daar heb je grond voor nodig en de gemeente
Ivana
10 jaar geleden
Ronron, er zijn rond iedere gemeente Volkstuincomplexen, waar je gedeelten kunt huren. De animo voor de volkstuin is tanende, dus huren levert geen probleem op. Erde, ik weet niet of men op mijn leeftijd (73) nog behoefte heeft om op de fiets te klimmen met emmer en spa om een dikke kleigrond om te spitten en al het geoogste ook nog op te eten. ;))
Maar doe je best, er zijn nog actieve oudjes genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grappig Ivana, ik zei net het tegenovergestelde :) Zou de animo af kunnen hangen van de streek waarin je woont of iets anders?
ronron1212
10 jaar geleden
Tanende juist dus?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder is 74 en een erg enthousiast moestuinierder. Zij huurt een stukje bij een tuinencomplex waar meer ouderen huren. Zou het schelen dat wij op zand zitten en niet op klei dat de interesse groot
is ? Er is een wachtlijst om een tuintje te mogen huren. En bij mijn moeder hebben veel mensen iets op de tuin waar de gereedschappen in bewaard kunnen worden, een soort gereedschapskist. Geen geleur met spullen dus.
Ivana
10 jaar geleden
Toevallig zei mijn buurtje, dat bij hen het complex leeg liep. Of ik soms zin had….Zij zit al 50 jaar op haar stekje en deelt altijd van alles uit.
Zal wel aan de streek liggen, of men graag op oude dag nog spit.
(Kijk, spit is gauw opgelopen, maar om het zelf te doen? GRAPJE)

Het beste antwoord

Je hebt nu zeker een goede kans dat zo'n project een goede kans maakt!
Ik ben zelf lid van een volkstuindersvereniging, en de vraag naar een stukje grond wordt steeds groter; wij zitten al vol, en hebben mensen al vaker nee moeten verkopen.

De afgelopen jaren is de interesse naar zelf groenten telen steeds groter geworden, dit hoor ik overal om me heen, dus een nieuw project gaat ongetwijfeld verwelkomd worden. Een maand of 2 geleden stond er zelfs in de ANWB Kampioen een positief artikel over volkstuinen, al dan niet volledig biologisch of speciaal voor senioren die elkaar ondersteunen met wat ze nog kunnen, dus dat geeft de populariteit wel aan.

Succes met je project!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Die plus krijg je voor alle actievelingen die spitten leuk vinden. ;)

Andere antwoorden (3)

Er lijkt al enige jaren een groeiende belangstelling voor het vooral biologisch kweken van groente en fruit.
langzaam wordt de mens zich steeds meer bewust van gezond voedsel.
Ook jongere gezinnen met opgroeiende kinderen. krijgen meer belangstelling.
Maar de grootste groep zijn toch wel de , niet te oude senioren, die na het stoppen met werken, iets anders zoeken en behalve de opbrengst, ook verlegen zitten om sociale contacten en ja, daar is een volkstuin vaak heel goed in.
Dus zal een nieuw volkstuin project zo maar vol zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is natuurlijk ook wel afhankelijk waar die volkstuinen komen en of er al wel of geen voldoende aanbod is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook. Ik wil straks ook weer wat zelf gaan kweken in mijn tuin. Dus plus.
Ivana
10 jaar geleden
En dat in de Zeeuwse klei…ga er maar aan staan!
Plus.
Hoi, Net zoals LTK schreef, ben ik ook al jaren lid van een tuinvereniging, en ja, de vraag is groter geworden. Wij hanteren een wachtlijst. Wel zijn er veel mensen die van een camping overstappen naar een volkstuin, omdat dit ook veel goedkoper is. Alleen willen deze mensen van hun tuin een speelterrein maken voor hun kinderen. En zo gaat dan de volkstuin eigenlijk veranderen. Wij hebben veel ouderen, die al jaren lid zijn, ze hebben er een leuk huisje opstaan, zijn van alles voorzien, en deze mensen hanteren verder wel de volkstuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het moment, ga d'r voor zou ik zeggen, massa's mensen snakken naar een stukje groen..