Varens hebben geen zaden, maar sporen.
Onder bijzondere omstandigheden, kunnen deze sporen kiemen en vormen daarna een mosachtig groen laagje.
In dat groene laagje, ontstaan mannelijke en vrouwelijk cellen, die samen kunnen smelten, om uiteindelijk uit te groeien tot een nieuw varenplantje.
Dus de bevruchting gebeurt niet in de plant zelf ( een varen heeft ook geen bloemen) maar pas buiten de plant in het. voorkiemstadium.
Voor varenkwekers zijn wel degelijk sporen te koop ( kassen)
Maar voor de tuinliefhebber niet, omdat ze geen zaad hebben en dus ook niet gezaaid kunnen worden.
Zelf verzamelen van sporen kan zeker wel en ook het kweken .
Zie verder op internet, hier kan je veel over vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgensmij heb je geen zaden voor varens, dat komt omdat varens geen zaden achter laten maar zich zelf voorplanten. dus als je kant en klare (volgroeide varens) koopt planten die zich zelf voort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.nederlandse-varenvereniging.nl/overvarens/voortplanting.htm
Varens vermenigvuldigen zich op meerdere manieren:
via sporen
vegetatief via: worteluitlopers of broedbollen aan het blad.

Vermeerdering via sporen

De meest kenmerkende en meest gebruikte vermeerdering van varens vindt plaats door middel van sporen. Uiterst kleine, nauwelijks met het oog zichtbare, stofdeeltjes, die niettemin het hele genoom in zich dragen. Er moet immers weer een volwassen plant uit groeien.
Het antwoord is dus NEE!