Wat zijn de donkere plekken in mijn gras ?

Onlangs deze "donkere" plekken "ontdekt" in het grasveld. Wat is de oorzaak en/of hoe zijn deze er gekomen, welk dier of ziekte kan dit veroorzaakt hebben en hoe krijg ik dit terug "groen"?

Toegevoegd na 15 uur:
dit kon wel eens door en barbecue gekomen zijn, en die "vreemde witte "dinges" zijn afgevallen bloesems van een blauweregen die er in de nabijheid groeit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Het beste antwoord

Voor mij geef je zelf het antwoord al! ( de barbecue )
Door hitte en het vele heen en weer geloop rond de
barbecue is het gras helemaal kapot getrapt. De grassprieten zijn als het ware vermorzeld. Dat geeft de dag na de barbeceu de donkere plekken in je gras.
Goed sproeien en na 14 dagen is je gras weer groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Moeilijk te beoordelen naar aanleiding van de foto`s.

Mogelijk betreft het een plek die zich regelmatig langdurig in de schaduw van een boom, huis, zonnescherm of iets dergelijks bevind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwarte plekken in het gazon zijn een gevolg van schimmels. Die zijn helaas niet of moeilijk te bestrijden. Deze aantasting komt veel voor als gevolg van veel natte perioden afgewisseld door warmer(e).
Het beste kan de grond ter plekke van de aantasting worden verwijderd en worden vervangen. Soms helpt een flinke hoeveelheid kalk om de schimmelaantasting te verminderen of te doen verdwijnen.
Amadea
13 jaar geleden
Lastig te zien op deze foto's. Een vand e oorzaken van kale / dod plekken in je grasveld zijn meikevers, welke afgelopen maand massaal eiegeren hebben gelegd. De larven vinden wortels heerlijk.

De enige oplossing bij grootschalig infectie is gif, wat wel te krijgen is bij de betere vakhandel voor tuin. Als het een of twee kleine plekjes zijn kan je overwegen de grasmat uit te steken en de lraven eruit te halen (Witte 'maden')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft waarschijnlijk geen natuurlijke oorzaak.
Het lijkt er meer op, dat er iets geknoeid is, iets gestrooit op het gras? Mosdoder?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat zijn de vreemde witte dingetjes op het gras, waar het gras wel mooi is op de foto, ligt het niet!

Toegevoegd na 6 uur:
Door de B.B.Q. , aanmaakvloeistof?
Hitte van het vuur?