Kan je kattenbak korrels gebruiken als substraat voor bonsai?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Antwoorden (3)

niet zonder meer.
je kan de kattenbakkorrels, mits goed uigewassen, wel gebruiken, maar je zal er wel wat toevoegingen aan moeten doen, zoals turf/grond, rivierzand, en kleine kiezeltjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitgewassen? Je bedoeld nadat de kat het heeft gebruikt?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, voordat de kat het heeft gebruikt.
Heb jarenlang kattenbak korrels gebruikt om door mijn potgrond heen te mengen, dat waren toen een soort van kleine platte steentjes, ze maakte de grond luchter en hielden goed vocht vast.
De grond gebruikte ik voor vetplanten en sommige rotsplanten uit de alpen.
Ook bij het kweken van inheemse orchideeën, gebruikte ik het.
Helaas weet ik er geen naam meer van.
Zeker niet alle soorten zal je kunnen gebruiken.
Even uit proberen met een makkelijk groeiende plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt ervan af welke soort kattenbakkorrels je bedoelt.er zijn een heleboel verschillende soorten te koop. "klontvormig' is niet handig want als daar vocht bij komt vormt het één grote taaie brij, en plantenwortels hebben juist lucht nodig.
Houtkorrels ruiken heerlijk maar gaan op den duur schimmelen als ze lang vochtig zijn.
belangrijk is dat je een kattengrit vind die bestaat uit 'niet klontvormige steentjes' zoals Catsan (steentjes) zijn vormvast/.
Litter Pearls zijn silicaat steentjes, vergelijkbaar met die vochtvasthoudende kristalletjes die met wel eens in een vaas gebruikt worden, maar voor de kattenbak zó zwaar geparfumeerd dat je ze niet zomaar voor planten kunt gebruiken, behalve als je ze eerst heel goed zou uitspoelen. ze zijn vormvast en nemen heel veel vocht op.
tip: stap eens een dierenwinkel binnen en leg uit wat jouw bedoeling is.