Weet iemand hoe deze bloemen heten?

Ik heb ze vandaag geplukt in de bergen in het zuiden van Spanje. In Nederland heb ik ze nog nooit gezien. Ik ben benieuwd of iemand deze bloemen herkent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
itsme
12 jaar geleden
Esme de foto is er (nog) niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu wel :-) Eerste poging was niet gelukt. Ik denk dat ze te "zwaar" waren (2,4 MB) en heb ze dus wat lichter gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkennen wel, uit Zuid-Frankrijk, maar geen idee hoe ze heten... De tweede lijkt me een lupine-achtige, de eerste is meer een soort kruid. Ruiken die blaadjes ook zo lekker als je ze plet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de blaadjes ruiken niet. Ik zal voor de eerste eens googelen op lupine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste lijkt wel wiet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ha, Susie. Wiet is het dus niet.
Stippel: De bloemen lijken inderdaad op lupine, maar de blaadjes zijn enkel en niet in een "kransje" zoals bij lupine. Dus ik denk niet dat het dat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik weet het niet.
Mijn lollige oom zou zeggen:"het zijn ammeretia`s, of ammehoela`s...".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi plantje!

Het beste antwoord

T was even zoeken, maar ik heb het gevonden op deze website.
http://www.naturalbreak.co.uk/andflowers/index.htm

De plant heet

PHLOMIS PURPUREA

Ook wel Brandkruid genaamd

http://www.tuinkrant.com/plantengids/vasteplanten/49145.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
ook wel

Phlomis crinita
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa, inderdaad. Heel erg bedankt. Misschien staat op die site ook die andere. Ik ga morgen eenss zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phlomis juist, wij hebben die ook in de tuin hoor, maar wel in het geel. Ze verspreiden zich door de hele tuin.
Ooit eens een plantje gekregen uit een andere tuin, en ook al weer doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm?fuseaction=detail&searchstring=Phlomis%20russeliana
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan dus proberen hem/haar mee te smokkelen naar Nederland om te proberen of het daar in de tuin lukt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bigmomma. Leuk die site met bloemen van Andalusië. Ik herken ze bijna allemaal. Die van mijn eerste foto zijn volgens mij HELICHRYSUM STOECHAS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd proberen!
Liefst met kluit aarde eraan, en niet laten uitdrogen.
De gele is heel sterk, zelfs bij vorst. De bladeren vriezen gewoon weg, en in het voorjaar komen er weer nieuwe. Hopelijk lukt dat met jouw kleurtje ook.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de namen was goed en de andere heb ik door de website gevonden. Nogmaals dank daarvoor!

Andere antwoorden (1)

Die eerste lijkt wel een beetje Kamille-achtig.