Wat zijn de bepalende factoren die een compostering van composteerbaar afval in gang doet zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Uit de zon liefst in de schaduw.
Dag en nacht voldoende vochtig.
Ruim voldoende zuurstof, anders gaat het verzuren, dus juist niet verteren.
Voldoende dikke laag zodat het begint te broeien ( warmte)
Deze warmte bevordert verschillende processen.
Zo veel mogelijk soorten afval door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt waar? In de schaduw?
Ik dacht juist dat een compostvat het best in de zon gezet kan worden, zodat de boel sneller opwarmt.
Is de keuze voor schaduw vanwege het mogelijke gevaar op uitdroging? (Dit is overigens 'music to my ears', want mijn VAM vat staat wegens ruimtegebrek in de schaduw en ik ben al een half jaar aan het piekeren hoe ik mijn tuintje moet reorganiseren zodat ik haar in het licht kan schuiven)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de schaduw is de vochtigheid stabiel en droogt het niet uit.
Een VAM vat werkt erg slecht, meestal verdroogt het of het verzuurt, of er komen nesten met muizen in.
De allerbeste oplossing is ergens in je tuin tussen de struiken een gat te graven van 1 m breed, 1m lang en 1 m diep.
In dit gat kan onvoorstelbaar veel tuin afval/groente afval.
Doordat het heel snel verteert, zakt het steeds omlaag.
na 2 jaar kan je de compost er uit graven en in je tuin gebruiken, of je laat het gewoon zitten en graaf je een nieuw gat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het composteren begint met de aantasting en het opbreken van plantaardig materiaal door schimmels en bacteriën. Deze zijn van nature op het organisch materiaal aanwezig. Zij breken het materiaal af en gebruiken elkaars afbraakproducten voor hun levensprocessen. Bij dit afbraakproces gebruiken ze zuurstof en komt er koolstofdioxide, water en warmte vrij. Het composteren kan versneld worden door het optimaliseren van bepaalde omstandigheden. Een zuurstofrijke, warme (tot 70°C) en vochtige omgeving beïnvloeden elk de microbiële activiteit in positieve zin. Wormen en andere kleine dieren helpen dit proces verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik had ook eens een muizennest in een VAM vat, maar er kwam toch nog heel wat compost uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn dan bijna altijd spitsmuizen en die eten alleen insecten, zijn onschadelijk en zelf beschermd.