welke struik is winterhard, heeft blauwe bloemen en krijgt in de zomer besjes?

e struik heeft dikke donkergroene kleine blaadjes en is winterhard. hij heeft de hele winter kleine paarse/ blauwe bloemen gehad in trosjes. Nu (begin juni) zijn de bloemen weg en krijgt hij daarvoor in de plaats kleine besjes.

Ik wil graag weten hoe en wanneer ik de struik moet snoeien. Hij staat in de tuin van ons nieuwe huis, maar ik heb geen idee wat het is.
Hij lijkt het meest op een amerikaanse sering, maar die heeft volgens mij een ander blad.

zie foto's voor blaadjes, bloem en besjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

Er zijn maar heel weinig struiken met blauwe bloemen en al helemaal geen struiken die dan ook nog in de winter bloeien en wintergroen zijn.
Maar we hebben een extreem zachte winter gehad, waardoor veel planten ook in de winter bloeien.
Bijna zeker heb je inderdaad een Amerikaanse Sering in je tuin staan, die is wintergroen en heeft o.a. blauw/paarse bloemen ( en andere kleuren).
Normaal bloeit deze struik tot aan de winter.
Er zijn tegenwoordig heel veel soorten in, van heel laag tot wel 2 .5 m. hoog en ook heel verschillend van blad.
Deze heester hoef je eigenlijk niet te snoeien en gaat niet zo lang mee.
Na wat jaren worden kaal van onder, krijgen ze dode takken en bloeien bijna niet meer.
De meesten zijn na een jaar of 5 versleten, of bevroren in een koude winter.