Hoe komt het dat ik de steel van de pan kan aanraken zonder pijn?

We hebben een kaasfondue pan, het handvat/steel is van ijzer maar ik dacht juist dat ijzer de hitte geleidt?
Maar hij is nooit heet, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

waarschijnlijk door de bevestiging en het materiaal van de handvaten.

hoe minder oppervlak er in aanraking is met de pan, hoe minder het zal geleiden maar ook sneller weer zal afkoelen.

dunne handvaten die ver van de pan afstaan worden niet zo snel warm en koelen ook sneller af.
een hoe langer de steel, hoe minder warm deze zal worden omdat het verder van de warmtebron afstaat.

bovendien is de warmtebron klein waardoor de hitte niet zo ver kan uitstralen. (zoals bij hetzelfde pannetje op een grote pit van het gasstel niet het geval zou zijn bv)

het materiaal kan dus wel geleiden, maar het wil niet zeggen dat het per definitie ook heet moet zijn als de pan op een warmtebron staat.