Kan ik een uitgebloeide amaryllis weer "aan de praat krijgen"? En zo ja, hoe?

Heb laatst een prachtige amaryllis cadeau gekregen. Een van de vier bloemen begint helaas al langzaam uitgebloeid te raken. Omdat de tweede er ook al niet meer al te best bij staat en ik graag nog wat langer (opnieuw) van de bloemen wil genieten, wil ik graag weten of ik hem als hij straks helemaal uitgebloeid is nog kan oplappen of dat ik hem beter weg kan gooien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Na de bloei moet de Amaryllis goed verzorgt worden, een lichte standplaats en regelmatig water en mest.
Dan komen er hele grote bladeren aan en zal de bol van de bloei herstellen en zelfs groeien, na half mei mag je ze ook in de tuin planten en dan in het najaar er weer uit om te drogen.
Na een rustperiode van enkele maanden kan je ze weer in bloei trekken door ze warm en licht te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor geen probleem, na de bloei de uitgebloede stengels eraf knippen en nog af en toe water geven. Na ca. een half jaar de bol uit de pot halen en koel wegleggen, ca 15 graden. Dan na een maand of 3 de Amarillis weer oppotten en in de kamer weer tot bloei laten komen.