Waardoor ontstaan de bobbeltjes op de bladeren van mijn druif?       [foto's]

Mijn druif krijgt bobbeltjes op de bladeren. Dat begint al direct na het uitlopen, en er blijven nieuwe bobbeltjes ontstaan zolang de druif blad draagt.

Vaak zitten de bobbeltjes op meerdere bladeren die aan dezelfde steel zitten, of op bladeren die vlak bij elkaar in de buurt zitten. Het lijkt erop of de bladeren worden "besmet" met bobbeltjes, en elkaar aansteken. Ik probeer het in toom te houden door alle bladeren met bobbeltjes zo snel mogelijk weg te plukken.

Van het voorjaar tot eind juli ontstaan er alleen bobbeltjes aan de bovenkant van het blad (bovenste foto), met natuurlijk "kuiltjes" aan de onderkant van het blad. Bij elk bobbeltje stulpt het blad als het ware naar buiten richting de bovenkant.

Pas vanaf augustus ontstaat er aan de onderkant van het blad wittig spul (onderste foto). Maar tot en met juli ontstaan er WEL bobbeltjes, maar nog GEEN wittig spul. Ik vermoed daarom dat het witte spul een secundair verschijnsel is, dus meer een symptoom c.q. gevolg dan een oorzaak.

Over het wittige spul heb ik al eens een vraag gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wittig-spul-druivenblad.247837 . Mijn huidige vraag gaat niet zozeer over het wittige spul, maar over de bobbeltjes die eraan voorafgaan.

Mijn vraag is dus:
--  Wat zijn dat voor bobbeltjes, waardoor ontstaan ze?
--  Moet ik ze bestrijden? Zo ja: hoe?

De druif lijkt er geen last van te hebben, de oogst zal uitbundig zijn.

Toegevoegd na 6 dagen:

Gerelateerde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.449518

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Dit is helaas een vervelende druivenziekte die je ook vrijwel niet meer wegkrijgt

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie in deze link staan: wijngaardgalmijt

Toegevoegd na 6 minuten:
Aha iemand heeft al eens gevraagd om een middel ertegen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/wijngaardgalmijt-huis-tuin-keukenmiddeltje-verhelpen.64354