Stel dat ik een perzikenboom zou willen kweken, zou het in de aarde stoppen van de pit dan voldoende zijn?

Of behoeft deze nog speciale behandeling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Het beste antwoord

Zomaar uit een pit een perzikenboom kweken, zal niet altijd lukken.Sommige oude rassen zijn zaadvast. Dat wil zeggen dat de zaailingen van deze rassen (vrijwel) hetzelfde terug komen als de moederboom. Uiteraard moet de bloesem dan wel zijn bestoven met stuifmeel van dezelfde boom.
Vrijwel alle moderne rassen kunnen alleen vegetatief worden vermeerderd door enten op een onderstam. Deze onderstam geeft aan de boom een tamelijk sterke groeikracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan. Als je geluk hebt.
Met pitten van vroeg-bloeiende perziksoorten heb je de minste kans. Dus experimenteer met pitten van de verschillende perziksoorten. Als je geluk hebt, dan kun je in drie jaar perziken oogsten. Mits de plant onder de goede klimatologische omstandigheden wordt gekoesterd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle perzikken zijn vroegbloeiend! Vaak te vroeg met oog op nachtvorst.
Nee, niet als je het tot een boom wil laten uitgroeien.
Buiten in de tuin moet het plekje goed zijn. Soms lukt het wel, maar het blijft een gok.
Het is wel leuk om de pit eerst in een pot te zetten in de woonkamer. Dat gebeurt in kassen ook. Later wordt deze dan overgeplant. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van enten.

Toegevoegd op 24-05-2009 13:30:07
Toevallig nog een site gevonden die er goed uitziet.
Misschien heb je nog wat aan die informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een perzik is net als alle anderen fruchtbomen een kruising tussen andere soorten, dus eigenlijk een bastaard.
Dezen planten komen nooit raszuiver terug uit een zaadje (pit) Maar perzikken vormen enigzinds een uitzondering, omdat de zaailingen hiervan toch vaak goede perzikken geven.
Maar dat is nooit zeker. Het is een gokje. Een gezaaide perzik groeit erg snel en na 5 jaar heb je al een volwassen boom met veel vruchten. Heb je nu de massel dat het een lekkere perzik is, dan kun je pitten van deze perzik weer zaaien en deze lijken dan allemaal op de eerste boom!
Neem een overrijpe perzik, eet hem lekker op en stop de pit in de grond, stokje er bij en afwachten.
Een perzik wordt maar 10 tot 12 jaar oud dus zaai optijd nieuwe! Succes.