Wie weet wat dit voor een parasiet is.

Gevonden op het blad van een goud-iep (als ik het goed heb). De boom was vorig jaar geknot. Hij zit echt barstensvol met deze uitgroeisels. Ze zitten met een soort steeltje op het blad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
zijn dat geen bulten van de galwesp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou zomaar kunnen

Antwoorden (3)

dit is zijn bultjes veroorzaakt door de galluis (Eriosoma lanuginosum). Dit kan je chemisch bestrijden met Thiodan Emulgeerbaar.
Een natuurlijke genezing voor dit beestje weet ik niet.

Toegevoegd na 1 uur:
n.b. het is echter de vraag of dit middel niet meer schade oplevert dan de luizen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gal welke kan ik niet zeggen vele soorten,maar ze zijn niet schadelijk en zou er verder niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit voorjaar is de natuur uitzonderlijk bezig, we hebben weer gehad dat goed zou staan in augustus, tevens is het uitzonderlijk droog, zeer uitzonderlijk zelfs, hierdoor verzwakken de bomen en worden ze vatbaar voor van alles en nog wat.
Er komen wel vaker galluizen voor in de iepen, maar zo veel is wel heel uitzonderlijk.
ja, wat nu te doen?
Niets denk ik, want de aangetaste blaadjes worden nooit meer normaal, de gallen gaan er nooit meer af.
Als het weer omslaat naar koel en nat weer, zullen de luizen dood gaan en komt er van zelf nieuw blad aan deze goudiepzonder al deze gallen, want de grootste groei moet nog komen.