Wat kan ik doen tegen die rooie kevertjes die mijn lelies opvreten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Antwoorden (5)

Gif spuiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op deze site. Misschien heb je er wat aan. http://www.tuinkrant.com/forum/mijn-tuin-zit-vol-met-rode-kevers-wat-kun-dit-zijn-vuurwantsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn de zo genaamde leliekevers en die kun je tegengaan met zeepsop.

Zeepsop
De simpelste oplossing is een sopje te maken van groene zeep, zet een bakje onder de plant en spuit de plant in, onmiddelijk daarna de plant op en neer schudden. De kevertjes laten zich op hun rug naar beneden vallen. Het lijkt alsof ze dood zijn maar niets is minder waar, dit is een afweerhouding. Doe een deksel of stukje folie over de doos want ze kunnen vliegen en zullen maken dat ze wegkomen zodra ze zich veilig voelen. Maak de bladeren vooral aan de onderkant goed schoon, daar leggen ze de eitjes en leven de larven die ook de bloemknoppen lusten. Breng de gevangen kevertjes naar een plek waar bomen staan, de zaden van bomen vinden ze ook lekker. Het hoeft niet meteen een bos te zijn een bosrijke laan is ook voldoende. Voor de ECHTE dierenvrienden onder ons, je kunt de kevertjes ook gewoon oppakken, ze bijten niet.

Bron: Leliekevers | Dier en natuur | Insecten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik ken ze als leliehaantjes +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Rieneke, elke streek heeft soms zijn eigen benaming he ;)"
Maar hoe ze ook heten, ik plant geen lelies meer, ze vreten echt alles op.
ja je hebt last van leliehaantjes, beetje gekke naam voor dit erg mooie rode kevertje.
Maar ze zijn in staat, alle groen aan de lelie's totaal op te vreten.
Ga geen gif spuiten, maar pak ze gewoon, schud even aan de planten, ook op de grond kan je ze goed zien lopen door hun kleur, ja er daarna?
Ach dat weet je wel, daar kom je wel van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niet te veel hebt, vang ze dan. Let er wel op dat ze niet op de grond vallen, want het minste of geringste dat je de lelies aanraakt laten ze zich vallen.
Zelf stop ik ze in een fles met wat water. Ze verdrinken dan. Vang je ze niet weg dan leggen ze eitjes op het blad van de lelies en later wordt het een hele vieze troep.
Heb je heel veel lelies, dan moet je de lelies spuiten met een insectenverdelger.