Wat kun je doen tegen overlast van wilde konijnen in je tuin?

Het stikt hier van de wilde konijnen in de tuin. Ze graven me de hele tuin vol holen en de tuin ligt bezaaid met konijnenkeutels die onze honden weer heel lekker vinden bah!
Ik heb een paar vallen staan, maar die blijven leeg. De tuin is helemaal afgegaasd, maar ze graven er gewoon onderdoor. Wat kan ik hier tegen doen? Iemand een super tip?

Toegevoegd na 12 minuten:
om misverstanden te voorkomen.......we hebben van die doorloop vallen, ze gaan er niet in dood en bezeren zich ook niet, ze worden er gewoon levend in gevangen en als we er één vangen, worden ze door ons weer uitgezet in het bos.......een heel eind weg haha

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
24.8K

Het beste antwoord

Indien uw tuin rondom is afgebakend met een afrastering dan is de kans al veel kleiner dat uw planten zullen worden afgegeten door de konijnen. Heb je toch last van deze dieren dan kun je deze uit de tuin weren m.b.v. strooikorrels. Deze korreltjes verspreiden een voor hazen en konijnen onaangename geur zodat die al snel het hazenpad zullen kiezen.

Een andere oplossing voor problemen met konijnen is ze te vangen. Dit kan door het inschakelen van gespecialiseerde firma's die beschikken over afgerichte fretten. Fretten zijn kleine roofdiertjes, nauw verwant aan de bunzing. De specialisten zullen eerst alle holen grondig inventariseren en daarna worden de holen afgesloten met speciale netten en vangkooien. Wanneer alle holen afgesloten zijn worden de afgerichte fretten losgelaten. De fretten sporen de konijnen in hun holen op en jagen ze dan uit hun pijp zodat ze in de vangnetten terecht komen.

Voor de tuinliefhebber die zijn moestuin wil beschermen bestaat er een vrij eenvoudige oplossing. Plaats een radio en laat deze 's nachts gewoon aanstaan (niet te luid voor de buren). De konijnen denken dat er mensen in de buurt zijn en zullen dan ook niet naderen.

Tenslotte kun je er ook voor zorgen dat uw tuin niet echt aantrekkelijk is voor konijnen of hazen door er planten te zetten die ze totaal niet lusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie diervriendelijke oplossingen...
Hoewel ik me wel afvraag wat die firma's met die fretten uiteindelijk doen met die konijnen. Komen die op ons menu in een restaurant te staan uiteindelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer is bij de boeren bond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnenschrik van Ecostyle dat is de naam van de korrels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.d.d. Ik zou ook eerst eens willen weten wat die fretten uitzetters met die konijntjes doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fretten jagen de konijnen uit hun pijp, als ze dan uit de pijp zijn, gaan ze de pijp uit :-|
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff, das gewoon moord. Met voorbedachte rade ook nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak worden ze elders weer uitgezet je mag zomaar geen dieren doden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh, een moestuin onaantrekkelijk maken door er planten in te zetten die konijnen niet lekker vinden? Lijkt me moeilijk

Andere antwoorden (6)

Asfalteren die tuin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er voor zorgen dat ze niet over het hek kunnen en niet er onder door, dus een geul graven van 80 cm. diep, misschien zelfs 100 cm. diep, daar gaas in plaatsen en 1m. boven de grond.
Echter dat is erg veel werk en kostbaar, want gaas is erg duur.
Je kan ook gewoon accepteren dat je in een natuurgebied woont en deze natuur zijn eigen gang gaat.
Er zijn heel veel tuinplanten die konijnen niet lusten, dus opgevreten soorten niet gaan beschermen, of terug planten , maar gewoon niet meer planten.
Als er voor de konijnen geen eetbare planten meer in je tuin staan, wordt het minder aantrekkelijk voor deze gravers, dus minder last.
Een keurig onderhouden gazonnetje is natuurlijk niet te versmaden voor een konijntje, want kort en mals gras is het liefste wat ze eten.
In de praktijk is een tuin in een natuurgebied het allerbeste zo aan te leggen dan het naadloos aansluit op het natuurgebied, je zal dat best mooi vinden, je bent er immers gaan wonen.
Je kan dan zelf je hek weg halen, dan lijkt ook je tuin veel groter, maar je zit natuurlijk met je honden, in dat geval kan je ook een schrikdraadje zetten, speciaal om honden en katten buiten of juist binnen te houden, echt niet zielig voor de honden hoor, ze weten het zo, en, konijnen houden er ook niet van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord,ED!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je voor schrikdraad een vergunning hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, Beemertje83, dat is niet nodig, teminste niet als de het kleine schrikdraad hebt, is het langs de openbare weg, dan moet je op zijn minst een bordje aanhangen SCHRIKDRAAD en mischien zijn er met oog op kinderen wel regels, het is trouwens ongevaarlijk, ik heb het al jaren rond mijn vijver tegen de katten, na een of twee keer tegen het schrikdraad aan gezeten te hebben en de kat weet het, zelfs al zet je hem uit, ze komen er niet meer bij.
Aan de ene kant heel vervelend als je tuin vol holen zit. Aan de ander kant, je woont wel in een natuurlijke leefomgeving van die konijnen. Ook wel weer oneerlijk dat wij als mens alles maar toe eigenen wat niet alleen ons toehoort. Als we allemaal maar natuurlijke omgevingen van dieren blijven afpakken, wat blijft er dan voor de dieren over? Als je in een bosrijk gebied gaat wonen, dan weet je bij voorbaat dat je konijnen kunt verwachten. Hetzelfde geldt als je in een woning gaat waarbij je bovenburen hebt. Dan kun je ook niet verwachten dat het net zo geruisloos zal zijn als een vrijstaande woning. Bij voorbaat weet je dat je de bovenburen zou kunnen horen. Wil je dat niet, dan moet je er niet gaan wonen. Maar elke woning of woonomgeving heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Misschien moet je die gevangen konijnen een zak met wortelen mee geven als je ze uitzet.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ach, min me maar raak. Er sterven o.a. om deze reden alleen maar dieren uit. En ook al zou dat met konijnen niet zo snel gebeuren, het gaat om het principe.

Verplaats je eens in dat konijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een antwoord. Mijn antwoord is: Accepteren.
Regelmatig fretten hun geur in je tuin laten verspreiden zou ook kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het omgekeerde probleem
twe tamme konijnen, die een paar keer per week in de tuin mogen spelen. Had speciaal voor hen gras gezaaid, speciaal voor hen een zand(graaf)bak gemaakt, en lekkere planten neergezet, maar ze willen niet in het gras komen, ze willen niet graven, en ze eten niet van de planten.
Verder hebben ze het wel prima naar hun zin, met tikkertje en verstoppertje spelen, speurtochten tussen de struiken, en lekker liggen zonnen op het terras.

Zodra er iets veranderd ( bollen planten, container verplaatsen)zijn ze er als de kippen bij. Dan wordt alles onderzocht, en als ik heb gegraven, helpen ze graag mee.
Dus wellicht moet je minder in je tuin verplaatsen of omspitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betalen zij een eel van jouw onroerend goed belasting? Nee, dan weg met die beesten. Net als mollen zijn ze een gevaar voor alles wat loopt in de tuin. Schapen, honden, paarden, mensen, ezels. Die breken allemaal hun benen in de gaten. Afschieten kan ook.