Hoe heet deze plant?

Het groene bolletje knapt open als je erop drukt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

dat is springbalsemien.
een uitstekende bijenplant, die zich goed uitzaait.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hij stinkt wel als hij bloeit, he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, je bedoelt de zoete lucht?.
En dat is heel bijzonder, deze lucht komt niet uit de bloemen, maar uit kleine kliertjes die vlak bij de bloemen zitten, als je er tegen aanloopt, dan ruiken je kleren dus ook.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik vind de lucht juist erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het zeker ook wel lekker!.
De reuze springbalsemien, is een geneeskrachtige hoge plant tot wel 2 m hoog.
Als het zaad rijp is, bouwt binnen het zaaddoosje een grote spanning op, hierna spat de zaaddoos open en de zaadjes springen wel meters ver weg.
Meestal zie je de roze kleur, maar er zijn ook lila en zelfs witte kleuren.
Veel mensen hebben er een geweldige hekel aan deze prachtige plant, omdat hij zo uitzaait.
Maar dat is erg overdreven, want het zaad komt maar een keer per jaar op ( maart) dan trek je weg wat te veel staat en laat er wat staan voor de mooie bloemen.
Dan heb je hooguit een emmertje vol.
Maar vaak wachten ze tot de planten hoog zij en ja, dan heb je kruiwagens vol met planten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bij deze toch al bijzondere plant hoort nog een bijzondere eigenschap, als je op jouw foto het steeltje volgt waar de grote bloem aan zit, dan zie je een soort van puntig klein blaadje zitten, dit is een soort klier waar een hele zoete geur van af komt.
Dus wat je ruikt aan de bloem, is niet de bloem zelf, maar de geurkliertjes, loop je er met je kleren regen aan, dan ruik je binnen nog steeds die zoete zware lucht aan je kleren!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
springbalsemien (impatiens grandufloria)
is familie van de vlijtige lies en word ook wel Kashmir balsemien genoemd. na open van de vrucht(springen) verspreid de plant een onmiskenbare zoete geur.
Bronnen: