Kan je een Vlinderstruik stekken?

Heb een aparte een gele en wil er graag een paar meer van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Steek de toppen van de vlinderstruik (minimaal 20 cm lang) in de vochtige aarde, de vlinderstruik wortelt makkelijk en kan het jaar erop al bloeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan het zijn dat het aangeraden wordt om een laag zand van enkele cm bovenop deze aarde te voorzien om rotting te voorkomen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is in dit geval niet nodig, omdat de stekken rechtop gezet worden. Dat is wel nodig als de stekken liggend worden geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga alle 2 proberen maar jou antwoord was toch de beste!!
Groet Mhofman

Andere antwoorden (2)

Ja, heel makkelijk. De mooiste manier is afleggen: kies een mooie tak, leg die op de aarde en steek die vast met een paar stokjes of iets dergelijks, zodat hij plat op de grond blijft liggen. Water geven; op de plekken waar de blaadjes zitten komen worteltjes en wat later kan je die als stek gebruiken.

Toegevoegd na 18 uur:
Die tak dus niet losknippen van de plant!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan de vlinderstruik eenvoudig vermeerderen door middel van een houtstek.

Deze stekken neem je in de winter wanneer de plant in rust is. Snoei bij het nemen van snoeihout te struik niet de diep in om winterschade te vermijden.

De stekken snijd je op ongeveer 20 centimeter maar belangrijk is dat je minstens 2 bladknopen behoudt (dus je knipt bovenaan boven een bladknoop en aan de onderkant onder de volgende rij bladknopen) . Verwijder de onderste bladeren, vervolgens steek je deze stekken mooi op een rij voor 2/3 in vochtige grond op een beschutte plaats (uit de zon). Je kunt ook een laag zand voorzien om te voorkomen dat het bovenste deel van de stek in het water komt te staan.