Waarom blijft het water liggen op de aarde in mijn tuin?

Wij zijn een jaar geleden verhuisd. Afgelopen week ben ik begonnen aan de tuin, veel achterstallig onderhoud. Ik ben er goed met de drietand doorheen geweest, en heb alle onkruid en wortels uit gehaald, er plantjes in gezet en zaadjes gezaaid. Toen ik vervolgens de plantjes water wilde geven, bleef het water bovenop de aarde liggen, het trekt er nog geen cm in. Nogmaals er goed met de drietand doorheen geweest, een aantal dagen gewacht, maar dat heeft niet geholpen. Wie weet waardoor dit komt en hoe dit te verhelpen is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
20.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerst water geven tot het er zo uitziet als bij jou, en dan met een klein harkje het water en de aarde zelf mengen. Daarna extra water erbij, dan weer mengen. Op die manier wil het bij mij nog wel eens lukken. Voor de toekomst: zorgen dat de aarde niet zo ver uitdroogt dat dit opnieuw gebeurt. Zolang de aarde nog een klein beetje vochtig is heb je dit probleem niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt. motregen helpt ook goed. Als we gister meteen fikse buien hadden gehad, had het water er ook zó af gelopen in plaats van in de grond te dringen.

Het beste antwoord

De toplaag is (bijna) irreversibel ingedroogd, zoals dat heet. D.w.z. dat de bovenlaag zo droog is, dat ze niet direct water kan opnemen. Geef het water rustig de tijd om er in te trekken, of probeer eens met een nevelsproeier. Dan zijn de waterdruppels zo klein, dat ze gemakkelijker de grond in dringen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de onderstaande link komen drainage problemen vaak voor door een te veel aan klei of leem.
Er staat ook in de tekst hoe je het kan verbeteren. Door bijvoorbeeld extra compost onder de grond te mengen.

Verder moet ik ook zeggen,
als het bij mij enkele dagen niet regende, en ik ga dan de planten bewateren, dan blijft het water ook op het oppervlakte liggen. Dan geef ik een beetje water, wacht dan even tot het weg is en dan nog een keertje. Het eerste water moet de grond eerder bevochtigen dan de plant drinken geven dan. Te droge aarde neemt niet zo goed water op. Door het in verschillende keren te bewateren ( niet alles in eens ) kan je misschien al heel ver raken.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De bodem op de foto ziet er eerder uit als totaal klei- en leemloos. Het ziet eruit alsof het puur zand is, van dat losse korrelige spul.
nounka
9 jaar geleden
Je kan moeilijk weten wat er onder die eerste droge laag zit. Maar ik ga niet lastig doen, ik ben geen kenner. Ik heb gisteren de dingen zelf opgezocht op het net. Dat was wat ik kon vinden.
Dat van 'te droge grond' was eerder uit ervaring. Al zit ik hier met dat probleem maar dan droog met solfer onder.
Het is de afgelopen weken erg zonnig geweest en geen regen gevallen. Alle tuinen zijn droog momenteel. Zoals hierboven al gezegd, beetje bij beetje water geven helpt. Wat echter belangrijker is, is problemen in de toekomst te voorkomen. Je vind het nu misschien niet erg om iedere dag water te moeten geven, maar in de toekomst moet de tuin zichzelf kunnen redden. dus zal je de grond moeten verbeteren. Op je foto lijkt het puur zand, maar dat kan alleen de toplaag zijn. Hier moet je grond verbeteren door er organisch materiaal zoals compost aan toe te voegen. Het beste laat je ook je grond testen. Een paar weken terug kon dat bij de Boerenbond, en kreeg je een advies van DCM per mail. In Appeltern doen ze dat ook. Kijk op internet voor meer adressen. Dan weet je ook meteen de zuurgraad van de grond, en of je kalk moet toevoegen. Verder kan je zaadjes beter eerst in een potje zaaien, in plaats van meteen in de tuin. En bij je planten in de grond een leeg bloempotje ingraven, waar je water in giet. Dat komt dan meteen bij de wortels in plaats van dat het wegspoelt.