Katten weren uit tuin: schoonmaakazijn of natuurazijn?

Buurkatten zijn er dol op om te graven en te poepen in onze tuin. Nu lees ik op internet dat katten niet van de geur van azijn houden. Gaat het dan om schoonmaakazijn of natuurazijn? Of maakt dat verder niet uit?

Toegevoegd na 2 minuten:
En kan azijn geen kwaad voor de plantjes in de tuin?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
27.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb al van alles geprobeerd tegen dit probleem (azijn, koffiedik, peper, chemische spulletjes), maar de overlast gaat onverminderd door :-(.
paulus811
6 jaar geleden
Denk ook dat je planten niet blij zullen zijn met schoonmaakazijn en waarschijnlijk gewone azijn ook niet. Maar kan me de overlast levendig voorstellen.

Antwoorden (1)

Katten houden niet van de geur van azijn, maar na 1 regenbui - of zonder regen na een aantal dagen - is de geur zo sterk verminderd dat de katten zich er niet meer zo aan storen.

Azijn is ook een effectief middel tegen onkruid. Bijna alles dat groeit en bloeit gaat subiet dood met een scheut azijn, niet alleen je onkruid, maar ook je gewenste planten èn alle nuttige insecten in de bodem. Wat je overhoudt is een droge, dorre bodem waar niets groeit. En laat katten nu juist een voorkeur hebben voor droog zand waar niets groeit!

Veel effectiever tegen katten (en onkruid) is het planten van bodembedekkers. Die zijn er in verschillende soorten en maten. Laat je eens informeren bij een tuincentrum over de mogelijkheden voor jouw tuin: zon / schaduw, grondsoort / droog / nat, snelgroeiend (regelmatig snoeien) / langzaam groeiend (meer plantjes nodig bij aanschaf), met of zonder bloemen, etc. Kies voor een bodembedekker die ook in de winter boven de grond blijft, al dan niet groen.

Geen zin in bodembedekkende planten, overweeg dan boomschors of ander bodembedekkend materiaal waar katten niet lekker in kunnen graven.
Inekez1
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+