Waar woond een huismus graag in?

Hallo mensen die dit lezen,

Ik Wil graag weten wat een huismus aantrekelijk vind en wat juist niet
en waar ze graag in willen wonen en waar juist niet in
en of hij in een boom wil hangen of niet
hoe ver het hutje minimaal van een boom af moet staan
dat zoort dingen
ik wil graag informatie weten over de huismus

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Dorpen en steden. Broedt in holen, meestal onder dakpannen. Kan echter ook kunstig, groot, overdekt en van zij-ingang voorzien nest vrij in boom of struik bouwen.
Huismussen broeden in losse kolonies. De grootte van een kolonie varieert van zo'n zeven tot enkele honderden nesten.
Vroeger broedden huismussen vooral in bomen, dit gebeurt nu ook nog af en toe.
Mannetje en vrouwtje bouwen samen aan het nest dat bestaat uit droge grassprietjes, aangevuld met strootjes, takjes, stengels en wortels van planten. Van binnen wordt het bekleed met plukjes schapenwol, paardenhaar, mos, maar ook met vruchtpluis van paardenbloemen en zelfs stukjes stof, wol, katoen en (tissue)papier. Het nestmateriaal wordt soms gestolen door gierzwaluwen.
In de winter wordt het nest als slaapplaats gebruikt.
Huismussen kunnen flink vechten om een nest. Soms verjagen ze ook andere vogels zoals koolmezen uit nestkasten of kraken ze het nest van bijvoorbeeld de huiszwaluw.
Voedsel:Zaden, groene plantendelen, knoppen, huishoudelijk afval, in zomer en voorjaar ook insecten.
fremar