Kan ik mijn grote hortensia verhuizen naar een nieuwe tuin?

Binnenkort ga ik verhuizen en wil graag de hortensias meenemen. Ze zijn momenteel erg groot en mogen best iets kleiner. Wat kan ik het beste doen? Kan ik ze ook zolang in een pot zetten tot de nieuwe tuin klaar is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat, eigen ervaring, die van mij waren 1,5 m diameter en hoog, uitgegraven en elders weer neergezet.

Van belang is een zo royaal mogelijk gat eromheen graven dat je zo min mogelijk de wortels kapot maakt (een beetje kunnen ze echt wel tegen).

De kluit daarna vochtig houden en zo snel mogelijk de grond in (geen dagen laten staan). Daarna een paar dagen 2x per dag veel water, en nog een tijdje elke dag water geven, evt ook de bladeren goed sproeien.

Ze hangen vreselijk slap, vlak na het ingraven maar hier is het goedgekomen.

Als ze op een zonnige plek staan zou ik het niet in de ochtend doen maar met bewolkt weer en anders in de middag/avond dat ze niet gelijk de hele dag brandende zon hebben.
10 jaar geleden
Volg onderstaande stappen als je een hortensia verplaatst, die in de volle grond groeit.
1.Graaf de hortensia uit. Graaf ruim van de plant af, het is niet erg als de kluit ongeveer net zo groot is als de plant zelf.
2.Graaf een nieuw plantgat, dit moet ongeveer twee keer zo groot en twee keer zo diep zijn als de kluit.
3.Doe er potgrond en meststoffen bij als je gaat planten.
4.En niet te vergeten: water geven op het moment dat de plant weer op zijn nieuwe plek staat.

Hoe zit het met verpotten? Hortensia’s doen het prima in pot, maar na een jaar of drie zie je dat de kluit klem komt te zitten. Nu kun je de hortensia gewoon verplaatsen naar een grotere pot met wat potgrond en meststoffen. Wil je je oude pot behouden? Dan kun je de hortensia kleiner maken:
1.Haal de hortensia uit de pot.
2.Zaag ongeveer een derde van de wortelkluit weg.
3.Zet hem terug in zijn oude pot, met potgrond en meststoffen erbij.
4.Snoei vervolgens alles weg op 15 centimeter boven de grond.

Bij de meeste hortensiasoorten krijg je als je dit doet het eerstvolgende jaar geen bloemen. Behalve bij de boerenhortensia, die loopt gegarandeerd weer uit en geeft nog volop bloemen tot oktober/november.