is het nu te laat om de kikerdril van een bruine kikker te vinden?

is het nu te laat om kikkerdril van de bruinekikker te vinden en moet ik wachten tot de kikkerdril van de groenekikker?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Ja het is te laat, het is al niet meer te vinden.
Het dril van de bruine kikker is erg makkelijk te vinden, het ligt altijd in zeer ondiep water en in de zon.
Plantengroei is er nog amper.

De groene kikker legt dril na half mei, het zijn maar zeer kleine dotjes, keurig verscholen tussen de waterplanten en vrijwel niet te vinden.
Direct na het leggen gaan de donkere kant van de eitjes naar boven draaien en de lichte kanten omlaag.
Dus nog meer onvindbaar, alleen direct na het leggen zou je ze kunnen vinden.
Maar laat het maar zitten, ze zijn beschermd, ook de eitjes, dus mag je ze niet scheppen, vervoeren en in je bezit hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
was het niet dat je kikkerdril wel moogt mee pakken maar kikkers en kikkervisjes niet en gisteren ging ik eens wandelen in de polderbos in hoboken (België) en ik hoorde echt een groep kikkers kwaken waren ze dan opzoek naar een vrouwtje of waren ze gewoon aan het kwaken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is mogelijk een vrijstelling voor kikkerdril uitsluitend voor educatieve doeleinden.
Maar direct na het uitkomen moet het weer naar het zelfde water teruggezet worden. ( dacht ik )
Kikkers die kwaken zijn de groene kikkers.
Alleen de mannetjes kwaken.
Ze roepen nu naar elkaar dat ze een goede plek hebben gevonden voor het paren.
Dat kan weken duren.
Daarna vormen ze koren, om op een warme dag de vrouwtjes te lokken.
Hierna is het knokken om met een vrouwtje te mogen paren, of eigenlijk paren ze niet echt, maar bevruchten de eitjes op het moment dat het vrouwtje ze legt.
Net als de meeste vissen dat doen.
Voor dril van bruine kikkers is het nu te laat. Dat wordt normaal gesproken in maart afgezet en is inmiddels uitgekomen. Hoewel dit niet je vraag is wijs ik je er wel op dat dril van zowel bruine als groene kikker beschermd is door de flora en faunawet en dus niet meegenomen mag worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Hier in België ook, met als uitzondering dat je het gebruikt voor educatieve doeleinden. En met de verplichting dat je van zodra de kikkervisjes eigenlijk kikker zijn ze terug gaat zetten. Dus voor leerkrachten,... is het wel toegestaan. Misschien is er ook wel zo'n achterpoortje in Nederland te vinden.