Het onkruid Heermoes of Paardenstaart genoemd krijg ik maar niet uitgeroeid uit mijn tuin, wie heeft er een goeie tip?

Ik voer al een jaar strijd met dit zeer standvastige kruid. Zelfs van chemicaliën is hij niet onder de indruk. Ieder stukje wat je kapot schoffelt wordt weer een nieuwe plant, maar eruit trekken gaat ook niet want dat breekt direct af. Het worden er steeds meer. Help, wie heeft de tip?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Het beste antwoord

dit soort onkruid is eigenlijk alleen te bestrijden door het consequent te verwijderen. Elke groei die bovend e grond komt gebruikt reserves uit de wortelstokken. Door consequent om de paar dagen alle bovengrondse delen te verwijderen laat je de plant alle reserves verbruiken. Na een paar maanden (!) zal de hoeveelheid energie die over uis zo laag zijn, dat ziektes ed de plant het dasje om doen.

Nadeel is dat je tuin enkele maanden lang -tijdens het groeiseizoen- kaal moet blijven, tenzij je tijd hebt om elke dag een uur lang takjes te trekken. Afschoffelen gaat het beste.

Na droogte zorgt een stevige regenbui voor snelle groei: Zorg dat je dan elke dag alles weg schoffelt. De plant moet geen kans krijgen energie op te bouwen voor de wortelstokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op de onderstaande site staan wel een paar tips. Maar het is inderdaad een moeilijk te bestrijden onkruid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet tegenaan te knokken. Het enigste wat je kan doen is blijven verwijderen.
Wij hebben ook alles al geprobeerd zelfs de tuin van nieuw zand en tegels voorzien maar het komt echt heel diep uit de grond volgens mij.
Maar als je de ultieme tip vind, hoor ik het graag.
suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste tip: verhuizen........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben dit probleem ook, inderdaad een hardnekkig onkruid. Zelfs in onze schuur, (waar het overigens nooit regent...-)) groeide het tussen de tegels door.
In het voorjaar vermeerdert het zich ook nog met kleine dopjes die boven het zand uitgroeien, waaruit vervolgens heel vrolijk sporen geblazen worden. (he wat een kromme zin weer , maar je snapt me vast wel...)
Ik haalde deze altijd direct weg, en de rest van het seizoen, consequent uittrekken....
En de uitgetrokken stukjes meenemen, niet in de tuin gooien, want dan groeit het daar weer vrolijk verder.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen de bestrating zijn er goede resultaten met azijn.
Neem de goedkoopste azijn en sproei dat regelmatig op de groene planten tussen de tegels, ook gras gaat er van dood.
In de tuin kan je de heermoesplanten beter even door laten groeien totdat ze flink hoog zijn.
Pak nu de stengel zo laag mogelijk bij de grond en trek hem er uit.
Als je het goed doet, dan zit er een klein stukje zwarte wortel aan.
Hierdoor verzwak je de plant en hou je het onder controlle.
Ga nooit graven in de grond tussen het heremoes, dan gaan ze nog harder groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heermoes, je komt er nooit vanaf zolang je daar blijft wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij in de tuin had ik het tussen de planten aardig onder controle, daar graaf ik ieder stukje zo'n 20 cm uit. Maar ik heb niet elke dag tijd om de hele tuin na te lopen, dus na een drukke periode met weinig tijd dan gebruik ik toch gif. MCPA, van mijn buurman gekregen bij hem van zijn werk.

verstuiven zodat er kleine druppeltjes aan de "aartjes" blijven hangen. Bij bewolkt weer als het niet binnen 6 uur gaat regenen. En een schermpje eromheen vouwen zodat je de andere planten niet raakt.

Het grootste probleem is bij mij het terras. Daar kan ik niet de diepte in, dus komt het steeds terug. Heb al eens een stuk terras weggehaald, en dan zie je zo'n wijdvertakt netwerk van holle zeskantige wortels, dan zinkt de moed je in de schoenen.

Kreeg toen de tip, dat ik mijn terras te weining bemest. Ze kunnen niet tegen stikstof ! Dus flink wat N- meststof erop, dan moet het lukken. Heb het zelf niet meer uitgeprobeerd, want ben kort daarna verhuisd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heermoes is moeilijk te bestrijden onkruid. Maar als je vastberaden bent kun je toch een goed resultaat boeken.
Steeds maar blijven uittrekken,laat het een beetje groeien zodat je de wortel beter mee kunt uittrekken. Op de duur zal het zich steeds minder laten zien, en tenslotte zal het bijna helemaal verdwijnen. Het zal wel enige jaren duren voor je zo ver bent. Heb het zelf ondervonden bij mijn schoonzoon. Alles stond vol, maar op het ogenblik is er zo goed als niks meer te vinden. Goede moed de aanhouder wint.