Kan ik een buxus nu nog omplanten?

Ze staan in de grond, maar ik wil ze op een andere plaats planten. Kan dat nu nog of ben ik al te laat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De groei van de meeste planten kan je verdelen in twee perioden.
De eerste periode de belangrijkste, is de groeiperioden tot ongeveer de langste dag, dan staat de groei stil en komt er nog een nagroei totaan de herfst, na ongeveer een maand.
De buxus staat nu volop te groeien, kan je zien aan het lichtgroene blad, nu verplanten kan een groot probleem worden, maar is afhankelijk van de grondsoort en de leeftijd van de buxus.
Je kan ook wachten tot de eerste groei over is (eind juni) en dan verplanten, dan heb je minder risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dan maar lekker wachten tot de herfst en moet je het noodgedwongen toch doen, knip dan drie- vierde van het groen er af, na het verplanten, daar kan een Taxus prima tegen, zie er even niet uit, maar groeit weer aan.
Beter dan veel werk , alle takken er aan laten zitten en toch een dode plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taxus moet buxus zijn, had net een vraag beantwoord met taxus.

Andere antwoorden (3)

Dat kan nog wel het is nog niet bloedheet buiten en volgende week schijnt het al weer wat af te koelen.
Geef ze een ruim plantgat en doe daar mest bij.
Direkt veel water erbij en als het lang droog blijft ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh, midschien was het vannacht niet bloedheet, maar nu overdag is het toch wel ruim boven de 20. dat ga je niet redden met water geven, de struik gaat dood als je hem nu uitgraaft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pokemon, dat hoeft echt niet zo te zijn.
Ik moest vanwege nieuwbouw 3jr. geleden een tuin leeghalen in juli bij een temperatuur van zo'n 25 a 30 graden, geen keus dus er stonden ook 3 grote Buxus stuiken in, ik heb ze uitgegraven, terug gesnoeid, verplant en veel water en mest gegeven.
Resultaat, 3 mooie Buxus struiken in de nieuwe tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
loenie bedankt.
Zou het nu niet meer doen. Het is donker en al laat. Morgen lijkt me beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord van Ed is correct alleen kan je best nog het risico nemen. op dit moment is het weer wat warmer en is er een grotere behoefte aan water binnen de plant.
je kunt die behoefte enigszins beperken, door de plant alvast te snoeien. verder, als daar de mogelijkheid voor bestaat, de plant op zijn nieuwe stek enige schaduw bieden.
tot slot bij het overplanten water, veel water. graaf een gat en laat het helemaal vollopen, plant de buxus maar laat een kuip van zand, waarin je weer water laat lopen. de opstaande rand voorkomt dat het water wegstroomt.
ook later nog regelmatig water geven, zeker als het nog warmer wordt.