Wij hebben een nestje koolmeesjes in een ouderwetse waterpomp zitten ik vraag me af hoe moeten de jongen er straks uit maar wil ze niet verstoren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben ook zo'n pomp en ook daarin zitten elk jaar een koolmeesje te roeden en ze komen er elk jaar weer uit dus ...geen zorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
broeden uiteraard
walter
12 jaar geleden
Zo ontdekte ik vandaag een merelnest met jonkies op een plank in mijn schuur. Via gat in de deur (kattenluik) vliegt moedermerel af-en-aan. Ik vroeg me ook af hoe de jongen straks de uitgang kunnen vinden. Maar ik ga er maar vanuit dat dat vanzelf goed komt. Als ma de weg weet te vinden, weten de jongen dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruikt de kat dat luik ook?

Antwoorden (2)

Als het nestje al gebouwd is en er zitten al jonkies in dan kan moeder bij hun komen dus is er al een of andere openning. Moeder kan dus in en uit. Die zal ze ook straks wegwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ denk dat ma vogel daar wel over heeft nagedacht.
Als de vader en moeder koolmees de jongen zo ver groot gebracht hebben dat ze zelfstandig het nest kunnen verlaten, dan zul je zien dat in enkele uren alle vogeltjes zelf hun nest verlaten en dan zijn ze met z'n allen zoals dat heet uitgevlogen. Als dan 10 tot 15 procent van de jonge meesjes de vrijheid overleeft, dan gaat het mooi, want het moeilijkste van de jonge koolmezen is echt niet het uitvliegen, maar de eerste weken overleven in de vrije natuur.